Awak Menyusukan Anak, Makan La Lebih Skit.





Pagi tadi saya share pasal extra kalori yang mak buyung perlukan, hari ini saya nak share tuk ibu menyusu pulak. 

Yes, we need extra calories for feed our baby but that not a green for you to eat all of things.

Macam semasa mengandung juga, makan kena berpada-pada dan makan makanan yang berkhasiat supaya susu dapat dihasilkan dengan banyak dan berkualiti. Nutrisi susu ibu ada lah sama tak kira ibu tersebut berbeza latar belakang, negara ataupun cukup makan atau daripada negara yang diserang kebuluran. Cuma yang berbezakan kesemua ibu-ibu ini adalah jumlah susu dan kualiti susu tersebut, jika ibu tersebut banyak makan protein dan sayur maka susunya akan lebih pekat. Kalau ibu banyak minum air dan cuaca ditempat itu panas kemungkinan susu beliau akan agak cair.


6 bulan pertama, ibu yang menyusu perlu ambil extra 500 kalori kerana pada waktu ini bayi hanya minum susu ibu tanpa campuran yang lain. Jadi ibu-ibu harus jaga pemakanan, waktu nafsu makan memang akan kick in very bad sebab kita akan sentiasa lapar terutama selepas sesi menyusu atau pam.

Untuk atasi masalah terlebih makan, sila ambil langkah bijak yer. Makan buah atau snek yang berkhasiat sebelum menyusu dan selepas menyusu makan buah atau minum susu. Kalau lunch hour tu makan la nasi jangan tak makan lak tapi lebihkan sayur dan protein. Breakfast makan makanan yang slow burner macam oat atau wholemeal bread.

Selalunya yang buat ibu-ibu menyusu naik badan ni sewaktu snek time disebabkan dorang memang akan selalunya cari makanan berat. I know because i had been there haha. Memang kadang-kadang saja guna alasan menyusu anak untuk makan banyak.

Boleh baca entri ini untuk pemakanan ibu menyusu :

Walau apapun, tahniah kerana memilih untuk menyusukan anak anda sedangkan anda tahu perjalanannya tidak mudah.

#pts4kebaboom

#tsunamishaklee

0 comment... add one now