Tips Bagaimana Menguruskan Masa Berbisnes Dari Rumah



"Esok nak buat apa yer.." sambil dengar alunan piano Yiruma.
To do list untuk esok perlu dibuat kalau tidak memang ada jer yang lupa nanti.
Dulu, "ala buat to do list pun tak guna bukan sempat pun nak ikut.."
Sekarang, "ala lupa buat to do list, apa yang belum settle lagi ni yer.."

Beza dulu dan sekarang, dulu semasa memula jadi SAHM belum dapat adapt dengan rutin baru memang kucar kacir hidup. Buat jadual tetapi terlalu rigid sebab dont know what to expect, sekali jadual ke mana kerja rumah entah ke mana. Perlahan-lahan belajar buat jadual yang more flexible kemudian ditch terus jadual buat to do list jer. To do list yang details as a guideline what should i do today. Dulu dalam jadual letak sejam tuk ini kemudian sejam itu benda lain tetapi realitinya bila dengan anak-anak bukan begitu, semuanya adhoc jadi in my situation jadual tak sesuai sebab itu beralih pada to do list. Anak-anak jenis tak boleh tengok ibu duduk diam depan laptop or pegang phone time tu la sakit sana sakit sini, nak makan nak minum even tengah baring rehatkan badan pun datang golek-golek sebelah.

Senaraikan semua benda yang perlu dibuat pada hari tersebut basuh baju, lipat kain, masak, iron baju, buat schedule shaklee, baca buku apa sahaja senaraikan ikut kepentingan. Setiap kali siap satu item dalam to do list boleh tick kemudian move on pada item yang lain. Setiap SAHM/WAHM berbeza cara mereka, ada yang boleh duduk diam siapkan satu-satu item kerana anak tak banyak ragam ataupun anak-anak well behave, ada yang anak-anak lasak dan attention seeker jadi ibu memang susah nak duduk diam selesaikan sesuatu kerja. Sesuaikan ikut keadaan.

Apapun antara tips yang boleh dikongsi :


1. kemas rumah semasa anak-anak masih tidur maksudnya bangun awal la.

2. basuh baju hari-hari tetapi lipat baju mungkin 2 hari sekali, nak lipat hari-hari pun boleh ikut masa masing-masing.

3. masak pula kena kreatif, cari la resepi yang pantas ataupun sediakan bahan-bahan awal contohnya malam sebelumnya.

4. masak sehari sekali - lauk lunch dan dinner sama, masak nasi jer bila petang untuk dinner.Kadang-kadang kita banyak habis masa dekat dapur tanpa sedar. Masak sarapan, masak lunch, sediakan minum petang kalau ada minum petang,masak dinner.

5. kena belajar multitasking - Sambil masak, sambil basuh pinggan. Sambil masak, sambil potong bawang/sayur. Suap anak makan, suap sekali diri sendiri hehehe. Kadang-kadang tak sempat makan kalau banyak benda nak siapkan.

6. Kalau nak duduk buat kerja lain yang memerlukan fokus sila beri anak-anak sesuatu aktiviti supaya mereka tidak rasa seperti diabaikan. In my situation memang masa dorang tidur baru boleh fokus buat kerja kalau tidak semuanya separuh jalan.


Satu lagi tips penting, baca Al-Quran dan solat diawal waktu kerana apabila kita adakan waktu untuk Sang Pencipta, Allah akan permudahkan urusan kita dan jadikan waktu kita itu mencukupi. Setiap orang ada 24 jam jadi kalau orang lain cukup kenapa tidak kita. Disebabkan ini to do list adalah penting sebagai guideline apa yang perlu dibuat supaya aktiviti harian sentiasa on track. Walaupun duduk dirumah tetapi kita masih ada target kita kan? Nak ajar anak, nak buat bisnes, nak layan customer disinilah skill multitasking amat-amat diperlukan. 



Tips untuk bisnes dirumah :

1. gunakan scheduler untuk schedule kan updates ke social media macam facebook, instagram, twitter and so on.

2. again the importance of multitasking
- bg BF mom, sambil BF boleh layan PM, sambil BF, boleh update post, sambil BF boleh membaca etc.
- untuk non-BFmom, sambil layan anak buat kerja sekolah update post, sambil layan anak tengok tv boleh membaca etc.

3. simpan poster, produk info or any bisnes related dalam satu cloudshare (dropbox,google drive,evernote etc) atau dalam satu folder dalam phone yang sudah dikategorikan supaya jika ada prospek bertanya semua info senang dicapai.

4. takde laptop tak mengapa, asalkan telefon tu smartphone.

5. jika ada yang bermurah hati infaq poster sila gunakan sebaik mungkin kerana itu salah satu cara menjimatkan masa anda.

Key points disini : multitasking, to do list, priority and determination.

Buatlah bisnes apa pun yang penting kena ada kesungguhan dan strategi yang sesuai dengan cara kita. Apabila sudah jumpa rentak silalah pecut selaju mungkin.

Berusahalah!!! Semua orang nak berjaya, betul tak?



0 comment... add one now