Power Nap Memang Power!!!


Dulu semasa saya masih bekerja, selepas lunch jer mesti mata tersangat la berat pastu mula tersenguk-senguk depan komputer. Kemudian tahu mengenai power nap dan kebaikannya. I tried it and i loved it. Kenapa? Hanya melelapkan mata sebentar dalam lingkungan 15 ke 20 minit, saya berasa segar dan boleh fokus kembali. Semasa mengandung lagilah saya selalu buat power nap, lagi-lagi masa awal kehamilan. Bila dah menganjak ke trimester kedua ok sedikit tak perlu nak power nap sangat. Pada mulanya memang agak payah la nak adapt, tido 15 minit jer mana puas but practice make perfect. Lama kelamaan badan mula biasa dan mula rasa bestnya power nap.

Saya petik kata-kata Sara C. Mednick, PhD, sleep expert and author of Take a Nap! Change Your Life bahawa tidur sebentar pada waktu siang salah satu cara untuk merawat kekurangan tidur.
"You can get incredible benefits from 15 to 20 minutes of napping," she says. "You reset the system and get a burst of alertness and increased motor performance. That's what most people really need to stave off sleepiness and get an energy boost."
 (sumber : WebMD)
The length of your nap and the type of sleep you get help determine the brain-boosting benefits. The 20-minute power nap -sometimes called the stage 2 nap - is good for alertness and motor learning skills like typing and playing the piano.
What happens if you nap for more than 20 minutes? Research shows longer naps help boost memory and enhance creativity. Slow-wave sleep - napping for approximately 30 to 60 minutes - is good for decision-making skills, such as memorizing vocabulary or recalling directions. Getting rapid eye movement or REM sleep, usually 60 to 90 minutes of napping, plays a key role in making new connections in the brain and solving creative problems.

Wau berapa panjang kita tido siang juga ada kesannya, tidur 20 minit bagus untuk kembali fokus dan kemahiran motor seperti menaip atau bermain piano. Kalau tidur 30 - 60 minit bagus untuk kemahiran membuat keputusan. tetapi di tempat kerja mana boleh nak tidur lama macam tu kan Jadi cukup la sekadar tidur 20 minit untuk recharge back energy. 

Tips Untuk Power Nap from Sarah Mednick.
 
Kajian telah mendapati bahawa kerap tidur tengahari boleh mengurangkan tekanan dan juga mengurangkan risiko penyakit jantung. Untuk mendapatkan yang terbaik daripada tamat kuasa, ikuti tips ini pantas Mednick:

Be Consistent. Pastikan jadual tidur yang tetap. Masa tidur siang yang Perdana jatuh di tengah-tengah hari,1:00 pm - 03:00 pm

Make it Quick. Tetapkan penggera telefon bimbit anda selama 30 minit atau kurang jika anda tidak mahubangun dalam keadaan mamai (groggy).

Go Dark. Tidur di bilik gelap atau memakai topeng mata. Menyekat cahaya membantu anda tidur lebih cepat.

Stay Warm. Menyembunyikan selimut berdekatan untuk meletakkan ke atas kamu kerana suhu badan anda jatuh semasa anda tidur.


Diatas adalah tips yang saya dapat daripada WebMD, saya nak kongsi satu lagi tips yang saya dapat dari WikiHow (saya terjemahkan siap-siap). Pilihla yang mana satu yang lebih sesuai atau gabungkan kedua-dua tips ini mengikut kesesuaian.

1. Cari tempat yang baik untuk tidur.
  •  Napping di tempat kerja - Satu kajian oleh Yayasan Tidur Kebangsaan (saya rasa yayasan ini tidak ada di Malaysia) mendapati bahawa kira-kira 30% daripada orang yang dibenarkan untuk tidur di tempat kerja, dan beberapa majikan juga menyediakan tempat bagi pekerja untuk tidur. Jika tempat kerja anda tidak mesra-tidur, anda boleh mengambil kuasa tidur di dalam kereta anda.
  • Tidur siang di jalan raya - Jika anda memandu mencari kawasan rehat untuk meletak masuk Jangan meletakkan kereta di bahu jalan. Sentiasa matikan kereta dan memakai brek kecemasan. Jika ia waktu malam, taman di kawasan yang terang dan banyak orang di seluruh dan kunci semua pintu anda.
  •  Matikan telefon mudah alih anda dan apa-apa gangguan berpotensi yang lain. Jika bunyi latar belakang tidak dapat dielakkan dan mengganggu, atau jika anda mengalami tinnitus, memakai fon kepala dengan muzik santai boleh membantu.
  • Jika anda tidur pada siang hari dan mendapati bahawa cahaya yang terang menghalang keupayaan anda untuk tidur, memakai cermin mata hitam atau menggunakan topeng mata untuk mensimulasikan kegelapan.
2.   Mengambil kafein sebelum tidur. Ini mungkin berbunyi kaunter intuitif sejak kafein adalah dadah dan perangsang, tetapi ia tidak akan bermula dengan serta-merta (Sila lihat bahagian amaran pada akhir artikel ini). Kafein telah melakukan perjalanan melalui saluran pencernaan anda, seperti yang ia boleh mengambil masa sehingga 45 minit untuk diserap. Mengambil "kafein tidur" di mana 200mg kafein dimakan sejurus sebelum tidur 20 minit bukan sahaja akan meningkatkan prestasi anda, tetapi ia juga akan mengurangkan bagaimana anda rasa mengantuk apabila anda bangun. Langkau kafein, jika ia lewat petang - anda akan mempunyai masa yang sukar tidur kemudian - atau jika anda cuba untuk berhenti kafein. (Kaedah ini saya tak pernah cuba jadi tak tahu keberkesanannya)

Amaran

     Walaupun biasa ditemui dalam soda, kopi, teh, dan "minuman tenaga," Kafein adalah dadah yang kuat dan berpotensi ketagihan. Berlebihan kafein boleh membawa kepada pergantungan dan menyebabkan kesan sampingan seperti gangguan kitaran tidur biasa. | Institut Kajian Kesihatan | National Geographic Ringkasan Kajian Ilmiah. Oleh itu, adalah disyorkan untuk menggunakan kaedah lain apabila power nap.


3.  Apabila anda hampir menghabiskan kopi anda (atau teh hijau anda, atau jello shot kafein anda, dll),tetapkan penggera untuk pergi dalam 15 minit. Ini hanya berlaku jika anda salah seorang daripada orang-orang yang dapat tidur dengan segera. Untuk mengetahui berapa banyak masa yang diperlukan untuk anda untuk tidur, lihat jam apabila anda sangat letih dan notis berapa lama ia adalah kerana anda mendapat ke tempat tidur. Secara umumnya, anda perlu menetapkan penggera anda selama dua puluh lima minit. Jika anda salah satu dari orang-orang yang mempunyai tabiat menekan butang "snooze" dan akan segera kembali kepada tidur, meletakkan penggera anda di seluruh bilik supaya anda perlu bangun untuk mematikannya. Sejurus selepas memakan kafein, tutup mata anda dan berehat. 

4.  Di luar pintu pejabat anda , yang perlu ditutup pada ketika ini, letakkan  tanda yang mengatakan bahawa anda sedang power napping (hehehe boleh ker buat..pikir sendiri la) dan boleh dihubungi pada waktu tertentu . Lakukan sedikit penyelidikan dan membentangkan kepentingan power - napping jika diperlukan.


Power Nap - ayuhsihat@blogspot.com

  • Walaupun anda tidak boleh tidur, tutup mata anda dan bermeditasi. Anda tidak mungkin tidak biasa tidur siang , tetapi jika anda menggabungkan beberapa tempoh pendek tidur ke dalam rutin harian ( mengambil tidur setiap hari selepas makan tengah hari , sebagai contoh ) anda boleh "melatih" badan anda untuk mengharapkan tidur sebentar pada masa itu dan anda akan mempunyai masa yang lebih mudah tidur. 
  • Jika anda mempunyai masalah tidur , cuba salah satu mesin kuasa - tidur boleh didapati secara komersial atau CD yang memainkan lagu khas yang direka untuk mendorong keadaan tidur .
  • Power nap mengambil manfaat pada peringalat pertama dan kedua daripada lima peringkat dalam kitaran tidur. Kedua-dua peringkat pertama berlaku dalam dua puluh minit pertama. Selain membuat anda berasa lebih berehat dan berjaga-jaga, isyarat elektrik di dalam sistem saraf anda mengukuhkan hubungan antara neuron yang terlibat dalam memori otot, membuat kerja-kerja otak anda lebih cepat dan lebih tepat. 
5.  Dapatkan sebaik sahaja penggera berbunyi. Tidur untuk lebih lama daripada 20 minit akan menjadi tidak produktif. Tidur lebih daripada 30 minit boleh membawa kepada tidur inersia, membuat anda berasa lembap dan lebih letih berbanding sebelum ini.
  • Susulkan dengan aktiviti fizikal. Anda boleh meningkatkan kadar nadi anda dengan melompat atau tekan tubi, atau sedikit berjoging di tempat.
  • Mencuci muka dan mendedahkan diri kepada cahaya terang (contohnya cahaya matahari) boleh membantu anda berasa lebih terjaga juga. 
Ingat bahawa power nap membuat anda lebih produktif. Sesetengah orang enggan tidur kerana ia seolah-olah "malas" tetapi jika itu benar, mengapa eksekutif yang berjaya dan atlet akan power nap? Leonardo Da Vinci, Albert Einstein dan Thomas Edison telah dilaporkan semua power nap (tidur polyphasic) khusus.Tidur siang hingga lewat petang boleh membahayakan corak tidur anda dan boleh menyebabkan anda menjadi kurang tidur pada waktu pagi.

Tidur terlalu lama pada siang hari akan membuat anda terjaga pada waktu malam. Cuba menggunakan mesin kuasa-tidur atau CD (seperti Power Nap) yang memainkan trek audio khas yang membimbing otak anda melalui tidur yang singkat. Kitaran Power Nap otak melalui tidur nyenyak dan REM, meninggalkan pengguna segar selepas hanya 20 minit yang dihabiskan berehat. 


Ok itu sahaja mengenai power nap yang saya ingin kongsikan, bagi umat Islam Solat diawal waktu juga boleh membantu kita recharge semula jika tidak dapat power nap. Betul, tak percaya cuba buat esok solat awal waktu.  selamat mencuba

 



 

0 comment... add one now