ESP Shaklee Sumber Protein Yang Bagus


Protein amatlah penting pada tubuh badan manusia. Ia mempunyai pelbagai fungsi dan manfaat. Protein diperlukan hampir di semua sel tubuh manusia. Setiapnya mempunyai peranan yang berbeza. Protein berbeza dalam strukur serta fungsi. Mereka terbina dari satu set 20 asid aminp dan mempunyai bentuk tiga dimensi yang berbeza. Terlalu teknikal untuk difahami? Ok la cukupla sekadar faham yang ada pelbagai jenis protein dan setiapnya berbeza fungsi dan peranannya.

Salah satu fungsi protein bagi manusia yang kita sedia maklum adalah adalah sebagai sumber tenaga. Bagaimana kita mendapatkan tenaga? selain kalori dan lemak, protein juga menghasilkan tenaga yang bermanfaat untuk tubuh. Protein merupakan salah satu sumber tenaga yang penting buat tubuh manusia. Selain itu, protein juga penting untuk membantu pembentukan otot badan dan mendapatkan bentuk serta otot yang sesuai. Pelbagai jenis protein ini banyak terdapat pada telur, daging, pelbagai jenis keju , tempe, dan tahu.

Antara fungsi protein yang lain:

1.  Antibodi

Fungsi protein sebagai antibodi adalah untuk menangkis serangan dari antigen. Ia membantu sistem imum badan mengenalpasti dan melawan bakteria, virus dan pelbagai parasit yang dapat memasuki badan. Manfaat antioksidan dari protein ini boleh dijadikan untuk menjaga kesihatan dan metabolisme tubuh dari penyakit.
2. Hormon

Protein Hormonal merupakan protein yang membantu aktiviti dan kegiatan dan menyelaras tubuh tertentu. Contoh dari protein ini adalah termasuk insulin, oksitosin, dan somatotropin. Insulin mengatur metabolisme glukosa dengan mengawal gula darah dalam tubuh manusia. Oksitosin diperlukan untuk merangsang kontraksi pada wanita saat akan melahirkan. Somatotropin adalah hormon pertumbuhan yang merangsang pengeluaran protein dalam sel otot.

3. Enzim


Reaksi biokimia dalam badan kita dilaksanakan oleh enzim. Enzim bertidak sebagai pemangkin bagi mempercepatkan reasksi kimia ini seperti pencernaan makanan. Antara contoh protein jenis enzim adalah enzim laktase dan pepsin. Laktase menguraikan laktosa gula didalam sisi manakala pepsin memecahkan protein didalam makanan kepada bentuk yang lebih mudah diserap tubuh.

4. Alat Pengangkutan


Bagi membawa molekul ke satu bahagian ke bahagian tubuh badan yang lain sejenis pengangkutan diperlukan dan protein bertindak sebagai alat tersebut. Contohnya hemoglobin mengangkut oksigen melalui darah dan dibawa keseluruh tubuh badan.

5. Kontraktil
Protein jenis ini berfungsi untuk pergerakan pada tubuh manusia, contoh dari protein ini adalah aktin dan myosin, protein ini mempunyai fungsi dan peranan dalam kontraksi otot dan pergerakan badan. Protein juga sering di sebutkan sebagai salah satu dalam program diet sihat tanpa ubat yang selamat dan semula jadi.

6. Struktur


Fungsi protein ini adalah untuk memberikan sokongan pada bahagian badan lain. Jenis protein ini adalah keratin, kolagen, dan elastin. Keratin mengukuhkan penutup pelindung seperti rambut, bulu-bulu, tanduk, dan separuh. Kolagen dan elastin memberikan sokongan untuk rangkaian lain seperti tendon dan ligamen.

Menarikkan proteion mempunyai pelbagai fungsi yang selama ini kita tidak tahu. Selalu yang kita tahu protein memberi tenaga dan membina otot. Apabila berdiet protein memainkan peranan penting untuk kurus. Rupanya banyak lagi kegunaanya,

Tidak sia-sia saya mengambil ESP setiap hari, ESP merupakan sumber protein yang bagus. Dihasilkan daripada non-gmo soya (tidak perlu risau tentang mutasi dan bahan kimia lain) dan dihasilkan melalui proses yang teliti supaya khasiatnya tidak terjejas. Saya pernah dengar pengalaman salah seorang yang mengambil ESP, beliau tidak pernah ada masalah elergi soya tetapi apabila mengambil ESP beliau mengalaminya. Apabila diselidik memang beliau sering minum soya tetapi minuman soya kotak bukan yang organik ataupun yang semulajadi. Minuman soya kotak tidak dijamin dihasilkan daripada non-gmo soya. Disebabkan ESP adalah soya yang berkualiti tinggi jadi beliau mengalami masalah elergi.

Kembali kepada ESP sumber protein yang bagus. Kerana ini:

sumber protein

Menarikkan... 2 kali lebih dari daging... 4 kali lebih dari telur dan 12 kali lebih dari susu... Tak rugi mengambil ESP setiap hari. Mahu mencuba boleh hubungi saya. Jika mahu mengetahui lebih lanjut tentang ESP boleh search ESP di blog ini atau mengunakan label ESP



0 comment... add one now