Tips Menghadapi Kos Sara Hidup Yang Semakin Meningkat


Setiap bulan ada jer berita barang naik rega kan?
Tak leh ker keluar berita pasal benda lain.
Petrol naik rega, barang dapur pun automatik naik rega.
Skang ni nak beli minyak masak yang 5 liter tu pun fikir 2 3 kali, naik banyak kut daripada dulu. Baik beli minyak paket 5 bungkus dapat gak 5 liter.

Disebabkan kos sara hidup yang melampau-lampau terpaksa la buat plan survivor :

1. Belajar berjimat, masa nak beli barang sila tanya diri sendiri keperluan atau kemahuan.

2. Belajar menabung, toksah la beli benda yang tak penting dan yang bukan-bukan. Khas untuk mereka yang baru bekerja sbb tengah seronok pegang duit sendiri. Sekali sekali ok la, nak merasakan tapi kalau tetiap bulan sila lah fikir sendiri dik non.

3. Belajar skill lain yang boleh menjimatkan duit contohnya skill handyman (ni orang lelaki harus tahu sok dah kahwin senang jimat duit takyah panggil orang), memasak (orang perempuan sila brush up your skill supaya sok boleh masak sendiri tak yah nak makan kedai sangat.)

4. Cari Side Income samada berniaga online atau offline (MLM, Dropshipped etc), investment (unit trust, asb, hartanah etc)

5. Rancang kewangan, sebagai contoh hendak beli kereta sila rancang (bila, bagaimana, dimana, berapa dp, jenis kereta, bayaran bulanan, interest, maintenance). Rancang dan beli mengikut kemampuan bukan main redah jer asal nampak zero downpayment terus setuju beli.

Cukup la 5 tips, itu yang penting nyer pun (untuk ai la) yang pasti dengan kos sara hidup sekarang tak boleh duduk sahaja kena buat sesuatu jika korang tak selesa dengan tahap hidup korang sekarang. Kalau selesa, just go on because at the end yang penting KITA 
HAPPY.


Andai kata korang berminat untuk join Shaklee, meh serba sedikit tentang Shaklee.

1. SHAKLEE ADALAH MLM
Shaklee adalah MLM, terus terang cakap tak kona-kona tapi kami bukan MLM yang head hunting. Kami tak paksa ahli aka SID carik downline cuma apa yang kami perlukan SID buat sales untuk jana pendapatan. Dari sales yang korang buat untung runcit korang punya kemudian kalau cukup UV (point) yang melayakkan korang dapat bonus. bulan depan korang akan dapat bonus.

2. TIADA MODAL?
Tiada modal tiada masalah. Hanya bayar yuran pendaftaran RM 68.90 terus boleh berniaga dah. Tak perlu buat ready stok kalau belum ada kewangan kukuh. Setelah close deal dengan prospek, online order dekat Shaklee2u. Shaklee akan hantar pada customer tadi, mudah kan? Style dropship. Oleh kerana itu kalau tidak mahu simpan ready stok pun takper.

3. TIADA ILMU?
Jangan risau itu tugas UPLINE untuk ajar downline sampai pandai. Product knowledge sangat penting, kemudian akan diajar gunakan tools yang membantu penjualan. Jika mahu buat online shop upline akan ajar bagaimana nak setup. Kalau rasa skill lebih kepada Offline sales, itu juga akan diajar bagaimana nak approach orang. Kalau upline tak aktif cari lak super upline, takder masalah. Upline akan ajar produk knowledge, marketing dan time managemant. Poster pun banyak team member infaq jadi mahu berniaga terus pun boleh selepas daftar ahli. Kelas Nutrisi, Kelas Produk semua disediakan oleh Shaklee dan Upline. Kalau kelas dengan upline sama ada online ataupun face to face. Kebanyakkannya online kerana untuk memudahkan semua ahli kumpulan dapat belajar dan lebih flexible. Semua bahan sudah ada tinggal lagi tuan punya badan mahu atau tidak.

4. BONUS
Konsep : Siapa yang berusaha keras insya allah akan dapat.
Tiada istilah upline goyang kaki tunggu duit masuk.
Upline pun struggle sebab untuk effective mereka kena kerja keras. Konsep bonus Shaklee adalah infinity (jangan risau ada patern). Shaklee dia memang suka patern sebab dorang tak nak ada orang guna pakai idea or produk dorang sesuka hati.

5. NAIK RANK.
Kalau nak naik rank kena usaha lebih sikit carik downline yang nak berbisnes bukan makan sendiri. Kemudian besarkan organisasi untuk naik rank tapi tak bermakna duduk goyang kaki jer. Goyang kaki memang sampai sudah la tak naik rank. Konsep Shaklee upline & downline bergerak seiring bersama-sama capai target. Upline yang dapat groom downline tuk naik rank akan dapat bonus leadership. So takde istilah goyang kaki.

Ramai jer dalam grup kami yang bekerja tapi buat Shaklee, ada juga yang berjaya naik rank tanpa ada ready stok dekat rumah, ramai jer yang dapat bonus berkepuk dengan hanya duduk depan PC atau HP. Jika mahu semua benda boleh jadi.

Berminat boleh PM tepi ataupun whatsapp 012-384 9293. Nanti citer-citer lagiiii panjang (Shaklee ada Car Bonus gak tau, 5 star trip local and international, Umrah etc)


0 comment... add one now