Kenali Dan Cara Merawat Sakit Vertigo



Vertigo, bunyi macam cool jer kan tapi ini sebenarnya nama penyakit bukan lagu K-Pop.

Vertigo ni sakit apa? 

Kalau bahasa mudahnya pening kepala, rasa macam dunia sekeliling berpusing-pusing walaupun kita duduk diam dan hilang keseimbangan badan. 

Nak rasa macam mana rasa Vertigo tu, korang cuba berpusing beberapa kali laju-laju lepas tu berhenti. Apa yang korang rasa? Pening kan kemudian dunia macam berpusing dan rasa badan macam melayang-layang, macam itulah pesakit vertigo rasa. Selalunya penyebab vertigo ini adalah telinga kita, dulu masa sekolah pernah belajar kan yang koklea telinga membantu badan kita untuk seimbang kalau koklea rosak kita akan hilang kesimbangan badan. Telinga ada beberapa bahagian iaitu telinga luar, telinga tengah dan telinga dalam, untuk vertigo masalah muncul dibahagian telinga dalam.

Untuk penyakit ini ada beberapa penyebab yang kebiasaannya berlaku.

1. Benign paroxynmal positional vertigo ataupun BPPV dimana ada partikel kecil kalsium berada didalam ruang telinga dalam. Telingan dalam menghantar isyarat pada otak tetapi apabila ada ganggunan pada telinga, hilang keseimbangan boleh berlaku kerana isyarat tidak dapat disampaikan dengan berkesan kerana dihalang oleh pertikel kalsium yang kecil itu.

2. Meniere's Disease dimana telinga dalam mengandungi cecair dan menyebabkan perubahan tekanam pada telinga. Pesakit vertigo jenis ini mengalami beberapa episode vertigo bersama-sama dengan ada bunyi dalam telinga dan kehilangan pendengaran.

3. Vestibular neuritis atau labyrinthitis yang selalunya berkaitan dengan jangkitan pada telinga dalam. Disebabkan jangkitan tadi keradangan akan berlaku pada telinga dalam dikawasan yang melibatkan saraf berkaitan dengan kesimbangan badan.

4. Kecederaan pada kepala dan leher juga boleh menyebabkan vertigo jika tidak dirawat dengan betul.

5. Mereka yang memang selalu migrain berisiko kena vertigo kerana migrain juga salah satu cabang sakit kepala kan. Jadi mereka yang ada migrain cuba atasinya dan ketahui punca trigger migrain korang.

6. Strok juga boleh menjadi penyumbang vertigo kerana strok berkaitan dengan saraf begitu juga vertigo.

Penyebab lain vertigo yang kita tak sangka :

  • Pengambilan kafein yang berlebihan
  • Pengambilan alkohol yang berlebihan
  • Kuat merokok
  • Pengambilan ubat untuk jangka masa yang lama
  • Gaya hidup yang tidak sihat 
  • Ada penyakit yang berkaitan dengan saraf 
  • Badan kekurangan cecair
Banyak kan penyebab Vertigo dalam kita tak sedar, gaya hidup kita pun boleh menjadi penyebab. Jikalau gaya hidup kurang sihat bukan sahaja vertigo penyakit lain juga confirm akan say Hi contohnya darah tinggi, kencing manis, sakit jantung dan beberapa lagi penyakit yang kebiasaan kita dengar. Penyebab vertigo sudah tahu tapi macam mana hendak tahu yang kita ni menghidapi vertigo? 

Apa simptom-simptomnya?

Antara simptom hidapi vertigo ialah apabila kita gerakkan kepala, pesakit vertigo akan rasa dunia ni seperti berpusing, hilang kesimbangan badan kemudian rasa seperti tertarik pada satu arah. Ibarat selepas kita berpusing kemudian cuba jalan, mesti jalan senget jer kan. Pesakit vertigo ni mereka tidak boleh balance kemudian pening, rasa loya, muntah-muntah, telinga berdesing dan ada yang hilang pendengaran. Nampak macam simptom yang biasa kan, kebanyakkan penyakit pun simptom lebih kurang oleh kerana itu jika ada rasa kelainan dan rasa tidak sihat cepat-cepat jumpa doktor supaya doktor boleh diagnose sakit korang dengan lebih tepat. Jangan bertangguh-tangguh sesudah dapat kepastian boleh buat rawatan terus, jika lambat risau akan melarat daripada rawatan mudah terus jadi rawatan intensif.

Bagaimana hendak kesan vertigo? 

Kenalah jumpa doktor dahulu bukan boleh buat diagnose dekat rumah. Doktor akan tanya sejarah penyakit, ubat-ubatan yang diambil walaupun yang kita beli sendiri dekat farmasi tetap kena beritahu. Jika pesakit ada simptom nystagmus iaitu pergerakan mata yang abnormal atau hilang keseimbangan badan ini memang lebih kearah vertigo jika simptom-simptom ini tiada doktor akan melalukan ujian yang dipanggil Dix-Hallpike atau "role test" jika pesakit tidak sesuai untuk ujian Dix-Hallpike. Ujian-ujian ini akan mewujudkan simptom-simptom vertigo untuk melihat reaksi pesakit. JIkalau keadaan pesakit memerlukan kemungkin ujian MRI ataupun CT-Scan akan dibuat, pemeriksaan telinga juga mungkin berlaku jika pendengaran pesakit terjejas.

Setelah diagnose selesai dan pesakit memang sah menghidapi vertigo, doktor akan cadangkan rawatan. Rawatan vertigo bergantung kepada punca vertigo itu terjadi. Setiap rawatan vertigo berlainan ada yang perlukan ubat ada yang hanya lakukan physio terapi dan ada yang perlukan pembedahan. Ada juga keadaan dimana rawatan vertigo tidak diperlukan kerana otak kita cuba menyesuaikan perubahan yang berlaku dengan badan kita. Ini mungkin untuk kes yang tidak berapa serius kut. Sementara hendak tunggu badan adapt dengan perubahan yang berlaku doktor akan beri cuti panjang la, seperti rakan sekerja yang pernah alami vertigo memang lama cutinya.

Rawatan Vertigo antaranya :

1. Vestibular rehabilitation.
Ini adalah physio terapi untuk menguatkan sistem vestibular kita. 
The vestibular system is the apparatus of the inner ear involved in balance. It consists of two structures of the bony labyrinth, the vestibule and the semicircular canals, and the structures of the membranous labyrinth contained within them.
Terapi ini untuk bantu otak dan badan kita adapt dengan simptom vertigo.

Baca sini kalau mahu tahu lebih lanjut : Vestibular Rehabilition

2. Canalith repositioning maneuvers.
 
Prosedur ni perlu dibuat oleh doktor kerana salah buat nanti lain pula jadinya. Ia dibuat untuk vertigo yang disebabkan oleh BPPV dimana ada kristal kalsium didalam telinga dalam yang menyebabkan vertigo. Procedur ini adalah untuk mengalihkan kristal tersebut, sebab itulah hanya doktor yang boleh buat. Salah buat nanti benda lain yang jadi.

Ini link Mayo Clinic kalau nak faham tentang prosedur ini : Canalith Repositioning Procedur

3. Ubat-ubatan
Ubat akan diberikan untuk mengatasi masalah pening, loya dan muntah-muntah. Jika vertigo disebabkan oleh keradangan doktor akan beri antibiotik dan untuk Meniere's disease kemungkinan doktor akan berikan diuretics (water pills) untuk mengawal tekanan yang disebabkan cecair didalam telinga.

4. Pembedahan
Ini paling kita mahu elakkan kalau boleh, tetapi jika keadaan memerlukan kena juga la serah diri kan.

Jadi sebelum segala jenis rawatan ini kita perlu hadap, lebih baik mencegah daripada merawatkan. Jaga gaya hidup kita perlu seimbang. Tips untuk elakkan vertigo ataupun rawatan cemas vertigo cadangan ai adalah Vivix Shaklee. Vivix Shaklee kaya dengan resveratrol dan tinggi antioksidannya yang membantu badan kita lebih sihat dan menghasilkan sel-sel baru yang lebih baik. Vivix akan membantu untuk membaiki sel dalam badan yang rosak supaya sihat semula, disebabkan antioksidan yang tinggi amat sesuai untuk mengelakkan keradangan.


Lebih lanjut tentang Vivix : 10 soalan lazim tentang Vivix

Ramai juga yang berjaya sembuh daripada vertigo setelah ambil Vivix Shaklee, alhamdulillah usaha untuk kembali sihat. Nasihat saya bila sakit jumpa doktor dulu, dapatkan nasihat. Mahu cuba altenatif selain daripada rawatan doktor boleh tetapi kena lah bincang dengan doktor. Vivix ini adalah makanan tambahan supaya badan lebih cepat sihat daripada penyakit. Insya allah berkesan kerana Vivix mempunyai ujian klinikal yang menunjukkan ia berkesan untuk membantu badan lebih sihat. Apabila badan sihat penyakit pun akan hilang kan.



Rujukan :

















0 comment... add one now