Eh Eh Ambil Lecithin Pun Boleh Cantik?



Am I Beautiful?


Lecithin adalah bahan semulajadi yang terdapat dalam hati lembu, steak,telur, kacang tanah, kobis bunga dan oren. Untuk tujuan komersil selalu lecithin diambil daripada kacang soya dan telur.Pertama diesktrak oleh ahli kimia Perancis Theodore Gobley pada tahun 1846 dan antara kesan sampingan yang lebih biasa diiktiraf berkaitan dengan memakan soya lecithin, misalnya, adalah isu-isu seperti kembung, cirit-birit, ruam kulit yang sederhana, loya dan sakit perut. 

Ada satu artikel yang disiarkan dalam jurnal Developmental Psikobiologi, menyatakan bahawa bahaya yang berkaitan dengan pengambilan soya lecithin. Namun pun begitu lesitin telah diguna selama bertahun-tahun untuk merawat.Penyakit Alzheimer, kebimbangan, Demensia, kemurungan, ekzema, gangguan pundi hempedu, Hiperkolesterolemia (kolesterol tinggi), penyakit hati .

Perbezaan Lecithin Shaklee adalah ia diperbuat daripada soya non-gmo, mcm ESP jugak soya mesti organik non-gmo dan dipantau daripada hari ia mula ditanam sehingga produk terhasil. Secara logiknya takkan Shaklee nak bezakan ESP dengan produk soya yang lain kan, mesti soya daripada ladang yang sama. Minyak kacang soya akan diproses dan lesitin akan diekstrak daripadanya. 

Lecithin ada kolina dan inositil. 

Kolina adalah makronutrien yang penting untuk fungsi hati, perkembangan otak yang normal, fungsi saraf, pergerakan otot, menyokong tahap tenaga dan mengekalkan metabolisme yang sihat. 

Inositol memainkan peranan penting didalam perkembangan sel kerana itu lesitin bagus diambil oleh wanita mengandung membantu didalam perkembangan janin yang sihat. Inositol juga mengawal selia pelepasan kalsium dan insulin kedalam sel.memperbaiki sensitiviti insulin dan membantu mencegah diebetes semasa mengandung. Inositol ini pula adalah Vitamin B8 (vitamin larut lemak) berbeza dengan kumpulan vitamin B yang lain. Inositol atau B8 mampu menolong melegakan stress and keresahan yang melampau malahan ia digunakn untuk rawatan bagi OCD (Obssesive Compulsive Dissoder), PTSD, keresahan dan kemurungan.



Satu cawan soya lecithin mempunyai kandungan nutrisi yang berikut:

1: 8 omega-3 nisbah omega-6 kepada.
Vitamin E - nilai harian 89%
Vitamin K - 501%
Choline - 763 mg

Bagaimana lecithin bekerja? 

Lecithin adalah pengemulsi lemak yang bermaksud membantu campuran bahan-bahan lemak dan berasaskan air bersama-sama. Jadi lecithin akan menguraikan enapan lemak dan membersihkan enapan lemak pada saluran darah. Lecithin boleh membantu didalam menyembuhkan demensia dan penyakit yang berkaitan dengan ingatan kerana ia mengandungi kolin. Tubuh badan kita ada menghasilkan lecithin tetapi disebabkan banyak faktor luaran yang menggangu seperti pencemaran dan radikal bebas membuatkan kita perlu ambil lecithin daripada sumber luar untuk menampung keperluan harian. Lecithin yg dirembeskan oleh tubuh akan hasilkan acetyl-kolin, inositol, fosforus dan lemak tak tepu. 


Acetylcholine adalah neurotransmitter yang merupakan bahan kimia yang memindahkan impuls saraf di seluruh ruang antara sel-sel saraf. Acetylcholine didapati dalam sistem saraf pusat dan periferi. Ia membantu ingatan, dan penghantaran mesej saraf antara motor-otot, dan beberapa kelenjar lain. Didapati org yg ada penyakit  Alzheimers mempunyai jumlah acetylcholine yang rendah dalam otak mereka

Kolina meningkatkan pengumpulan Ach dalam otak. Ach adalah penting untuk pelbagai fungsi otak termasuk memori, jadi meningkatkan kepekatan neurotransmitter ini boleh menyebabkan memori yang lebih baik. Kolina hadir dalam bentuk phosphatidycholine, sebatian yang membentuk komponen struktur lemak, dan dengan itu boleh didapati dalam pelbagai jenis makanan yang secara semula jadi mengandungi lemak tertentu.

Kolina memainkan peranan dalam beberapa proses penting dalam badan yang dijalankan beratus-ratus kali, setiap hari. Kolina adalah nutrien larut air yang berkaitan dengan vitamin lain seperti folat dan orang-orang dalam keluarga vitamin B kompleks. Sama seperti vitamin B, Kolina memainkan peranan yang sama dari segi menyokong tenaga dan fungsi otak, serta menjaga metabolisme aktif.


Lecithin memerangkap kelembapan jadi ia membuatkan kulit lebih lembut dan cantik. Kebanyakkan masalah kulit seperti ezema itu disebabkan sistem imun mereka terlampau sensitif dan kulit kering. Lecithin boleh meningkatkan sistem imun dan lecithin dapat memerangkap kelembapan dengan baik jadi kulit tidak mudah kering maka sesuai untuk penghidap ezema. Untuk dapatkan kulit yang lembap boleh juga sapukan lecithin pada muka. 


Lecithin juga terkenal untuk menguruskan badan sebab ia membantu membuang lemak kan, konsisten Lesitin dan Alfalfa utk beberapa bulan insya allah kebabom jika ambil Herb Lax untuk membersihkan usus juga membantu usaha pengurangan berat badan.


Lecithin juga sesuai untuk ibu menyusu yang hadapi masalah bengkak susu dan tersumbat. Lecithin akan meredakan kesakitan bengkak susu dan membuka ruang untuk susu keluar dengan lancar dan pastinya membantu ibu BF dapat kurangkan berat badan selepas bersalin. Bengkak susu ni sakit, cik B mengeras dan kadang kala bila kita pam pun susu macam tak boleh keluar atau keluar sedikit sahaja. Penyebabnya adalah saluran sudah tersumbat dan sekatan tu biasanya adalah lemak jadi lesitin akan menguraikan lemak-lemak yang terkumpul tu dan melegakan bengkak susu tersebut.

Lecitin bertindak sebagai pelarut utk kolestrol,triglycerides dan lemak-lemak yang lain. Ia sangat membantu mencegah penyakit-penyakit seperti tekanan darah tinggi, strok, sakit jantung dan pengerasan arteri. Sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan 6000-7000mg sehari jika berhadapan dengan masalah kesihatan yg sebegini. 

Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat penting dari saluran darah ke dalam sel sel badan. Kalau lecitin tak mencukupi, membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan. Banyak faktor seperti bahan2 kimia dari persekitaran yang tercemar, bahan2 metal, dadah, food additives, pesticides dan lain-lain semuanya menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat, jadi dgn cara menambahkan pengambilan Lecitin , proses ini akan jadi lebih mudah. Lecithin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus, germs,bakteria. Disamping itu, struktur lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.

Walaupun lecithin soya secara amnya ada allergen soya yg boleh menyebabkan reaksi alergi tetapi amaunnya tidaklah begitu banyak untuk mencetuskan reaksi alergi tersebut. Tetapi soya Shaklee adalah non-GMO dan semulajadi, jadi insya allah selamat. Jika masih ragu-ragu sila lah tanya pada doktor masing-masing untuk keselamatan.


Softgel lesitin Shaklee diperbuat daripada Bovine (sumbernya adalah lembu) dan jangan risau tentang isu halal kerana Shaklee mempunyai Sijil Halal yang diperbaharui setiap tahun dikeluarkan oleh ISA (Islamic Services Of America) dan diiktiraf oleh JAKIM . 


Macam biasa, mereka yang mempunyai masalah kesihatan, mengandung dan menyusu sila tanya pada doktor masing-masing untuk keselamatan. Okay. Beberapa testimonial untuk tatapan korang semua..














Bulan November 2016, promosi Lecithin jadi pada yang berminat boleh lah hubungi saya

Terima kasih kerana sudi singgah.




0 comment... add one now