PMS Is Real Thing Not Just A Term...


PMS = Premenstrual Syndrome is real thing bukan sekadar alasan orang perempuan bila moody time of the month ataupun terms semata-mata.

Dulu maybe yer, sebab doktor pun tak tahu macam mana nak handle PMS tapi sekarang doktor dah tahu apa penyebab dan siap ada kategori jenis-jenis PMS.


Punca PMS ni hormon tengah kacau bilau bila time of the month dan ikut buku Dr. Millers PMS ni kesan dia lebih severe kepada wanita berumur daripada muda remaja. Terperanjatkan,  ingat masa muda remaja PMS terus rupanya tak effect lebih teruk pada wanita umur 30-an ke 40-an.

PMS ada 4 katergori PMT-A, PMT-H, PMT-C dan PMT-D. 

PMT = Premenstrual tension term lama yang digunakan sama jer maksud dengan PMS so dont get confuse.

Walaupun ada 4 katergori tetapi setiap wanita yang mengalami PMS kadang kala sindrom ni overlapping antara satu sama lain dengan kata lain seorang wanita boleh ada 2 3 sindrom dalam satu masa.

4 kategori PMS

PMT- A (Anxiety)
Simptom : Gelisah, cepat marah, mood sentiasa berubah. Ada sesetangah wanita mengalami kemurungan (mild to moderate) apabila hampir waktu period.

Time ni yang bahaya ni tak leh silap sikit mesti melenting. Kebanyakkan wanita yang mengalami PMS termasuk dalam kategori ini. Punca PMT-A ini adalah ketidak seimbangan hormon estrogen dan progesterone. Pengambilan hormon progesterone mungkin membantu untuk mengurangkan simptom PMT-A ini tetapi ada kaijan mengatakan ia kerana kekurangan Vitamin B dan Magnesium.


PMT - C (Craving)
Simptom : Nak makan manis-manis selalunya coklat ataupun refined carbohydrate (mcm roti putih ataupun pasta) . Selalunya selepas 20 minit atau satu jam kemudian selepas makan manis-manis simptom hypoglycemic pula akan muncul seperti penat, berdebar-debar, sakit kepala ataupun pengsan.

Simptom hypogycemic ini adalah kerana rembesan insulin yang berlebihan disebabkan kandungan gula yang tinggi (sebab ikutkan sangat craving nak benda manis tadi kan). So lepas ni kalau craving jangan melampau-lampau. Carving for chocolate ni selalunya berkaitan dengan kekurangan magnesium dan chocolate tinggi dengan Magnesium.

PMT - H (Hyperhydration)

Simptom : Edema (gemuk air), kembung, Cik B sakit, kaki dan tangan bengkak, kenaikan berat badan sementara


Selalunya gemuk air ini disebabkan garam atau gula banyak dalam badan jadi air berkumpul pada saluran darah. Selalunya kena ambil yang bersifat diuretic untuk membuang lebihan air ni. Ambil diuretik yang semulajadi kerana ia selamat daripada yang sintetik atau berasaskan drug kerana ia mungkin memberi kesan pada masa panjang.

PMT - D (Depression)

Simptom : kemurungan, menangis tanpa sebab, tidur tidak tetap, keliru, pelupa, hadapi masalah percakapan - susah hendak menyebut perkataan, ada keinginan untuk membunuh diri ataupun ada percubaan membunuh diri.

(Kategori ini bahaya kalau dibiarkan tanpa pantauan - the worst things to say to depression people are "snap out of it" or "it just in your head". Kalau rasa tak tahu jangan memandai sebab kita tak tahu apa yang dia rasa, ingat dia suka ke nak rasa macam tu. Perkara berkaitan psychology adalah kompleks sebab hanya orang yang sedang sakit tu boleh tolong diri dia dengan keluar dari belenggu dia, nak kasi dia keluar not a easy job).

Selalunya PMT-D ini bergabung dengan PMT-A. Jarang ada yang betul-betul PMT-D selalunya adalah gabungan dengan PMT-A, jika PMT-D dibiarkan tanpa rawatan adalah sesuatu yang bahaya. Pure PMT- D adalah disebabkan ketidakseimbangan hormon estrogen dan progesterone kerana semasa dipertengahan menstrual cycle kerana progesteron adalah lebih tinggi daripada estrogen. 

Bagi gabungan PMT-D dan PMT-A banyak penyebab yang boleh dikaitkan antaranya terlalu stress, kekurangan Magnesium ataupun Vitamn B, kekurangan asid amino tyrosine ataupun lebihan plumbum. Salah satu cara untuk mengatasi simptom gabungan PMT-D dan PMT-A adalah tingkatkan dose multivitamin, Magnesium dan vitamin B6.


PMS boleh diatasi dengan menukar diet supaya kita dapat mengawal PMS. Ada beberapa benda yang perlu dielakkan apabila hampir waktu period bagi yang ada mengalami PMS.

Yang perlu dielak atau dikurangkan kerana ia antara yang trigger sindrom PMS anda.
1. Kafein (huhuhu orang gila kopi akan nangis..aku la tu)
2. Sodium (kurangkan garam dan MSG)
3. Gula
4, Chocolate
5. Alkohol

Untuk atasinya craving benda-benda kat atas ni cuba ambil 6/8 snack dalam satu hari supaya gula dalam darah terkawal dan seimbang. Cuba ambil snack yang mentah macam buah-buahan atau pun sayur macam carrot, celery, salad pastu buat dips dengan plain yogurt. Minum air at least 8 gelas sehari jangan lupa.

Supplemen pula, kan tadi Dr. Miller ada beritahu yang PMS ada berkaitan dengan kekurangan mineral dan vitamin so kita kena pastikan nutrien itu cukup dalam diet harian kita. 

Antara yang boleh diambil dan membantu didalam menangani PMS :
1. Multivitamin
2. Kalsium
3. Magnesium
4. Vitamin D
5. B Complex
6. Zinc
7. Iron
8. Vitamin C
9. Vitamin E
10. Beta Carotene dan Vitamin A
11. EPA
12. Protein
13. Fiber


For Shaklee's Lover pasti senyum bila tengok list ni sebab kebanyakkan mereka mesti dah ambil as daily routine kannnn. So jom perangi PMS sebabnya kesannya lebih teruk apabila umur meningkat kemudian nanti hendak handle the big M simptom pula bila sampai masanya. So start dari sekarang supaya kita akan hadapi dengan tenang dan aging gracefully.


0 comment... add one now