15 Tips Mengawal Nafsu Nak Mengunyah, Kata Nak Kurus...







Masalah paling besar bagi sesetengah orang apabila hati tu nak kurus tapi tak boleh handle craving for foods. Memang masalah besar. This is more self dicipline, how to control your mind not to think about foods. Namun masih ada jalan lain untuk menolong korang yang mengalami masalah craving or asyik nak makan jer ni.

Ini adalah tips cara mengawal craving dari Kevin Zahri, saya cuba terangkan dalam bahasa yang mudah difahami. Mula-mula kenalpasti punca craving korang sebab rasa nak coklat lain dengan rasa nak makan aiskrim. Badan kita ada cara tersendiri untuk beritahu yang kita kurang atau apa yang kita perlukan. Contohnya, haus tengah malam disebabkan kurang garam dalam dalam, rasa nak makan aiskrim sebab kurang kalsium manakala coklat selalunya hormon tak seimbang atau kurang kasih sayang. Hehehe kalau sedih mesti cari coklat kan.


15 tips mengawal cravings korang :

1. Makan sangat 3-4 jam!

Ini boleh dikatakan cara terbaik untuk mengawal keinginan makan korang. Mengapa? Kerana dengan makan setiap 3-4 jam, keinginan korang tidak pernah benar-benar mempunyai peluang untuk menunjukkan diri!

2.Go Compleks

Masukkan karbohidrat kompleks ke dalam diet korang. Sekarang terdapat beberapa perkara yang korang patut tahu tentang karbohidrat kompleks.

a. Karbohidrat kompleks menyediakan pelepasan perlahan dan lebih konsisten tenaga kerana badan korang perlu masa untuk memecahkan rantaian karbohidrat kompleks kepada gula boleh digunakan.

b. Lebih nilai untuk wang, makanan yang kompleks seperti roti gandum mengandungi lebih banyak kalori daripada "putih" rakan-rakan mereka. Jadi jangan ambil berlebihan.

3. Air.

Minum air neutral akan menenangkan keinginan anda untuk gula - membuat kurang berminat untuk minuman manis dan makanan. Juga, tidak kira berapa banyak air yang korang minum, ia tidak mengandungi kalori - jadi ia tidak boleh membuat anda menambah berat badan.

4. Buah-buahan Boleh Bantu

Gula dalam buah-buahan dicerna secara berbeza daripada kalori kosong gula putih. Juga serat mereka melambatkan penyerapan gula.

5. Jangan Bawa Balik Rumah

Jika korang lemah dengan coklat atau gula-gula, jangan bawa balik rumah. Dengan cara ini rumah anda adalah "Craving Safe".

6. Kata Tidak!

Kadang-kadang cara terbaik untuk mengawal craving adalah diri korang sendiri! Menjadi kuat, terus komited dan mengatakan TIDAK! Your mind is the master of your body. Take control.

7. Keajaiban Senaman

Senamaan membebaskan Endorphins yang secara semula jadi boleh menutup selera korang. Senaman juga mengingatkan korang tentang komitmen untuk kurus. Jadi, kalau nanti korang terasa untuk mengunyah ambil MP3 player korang pergi jogging.

8. Mengunyah Sambil Menonton TV

Jika daripada pengalaman korang tahu yang rasa mengunyah paling kuat pada waktu malam semasa menonton tv, sila lah pilih snek yang sihat. Kevin sendiri suka makan lobak merah sebab berkalori rendah. Jadi pilihla snek sihat pilihan korang.

9. Know Your Insulin Kill- ers

Elakkan gula halus seperti gula-gula, popcorn dan lain-lain kerana ini akan meningkatkan tahap gula (insulin juga) yang akhirnya menyebabkan keinginan makan yang lebih tinggi. Kerana ini adalah hubungan gula-insulin yang menyebabkan korang boleh mengunyah benda manis dan buah-buahan tanpa benar-benar rasa penuh!

10. Bawa Bekalan Kecemasan.

Terutamanya apabila keluar dari bandar dan di dalam wilayah yang tidak dikenali, membawa bekalan kecemasan seperti bar protein atau makanan ringan sihat yang lain dalam beg tangan korang. Apabila korang terasa craving for karbohidrat, makan bar protein dan tunggu 30 minit sebelum mencari sumber karbohidrat. Selalunya rasa itu akan berlalu. Ini benar-benar berkesan!

11. Simpan Senarai Makanan

Salah satu cara terbaik untuk mengawal keinginan makan korang adalah dengan menjejaki pilihan makanan korang. Dengan cara ini korang boleh membuat keputusan jika korang mampu untuk "menyerahkan" dan memberi atau melawan keinginan makan korang. Ia adalah tentang keseimbangan.

12. Peraturan 20 Minit!

Dari saat korang mengambil gigitan pertama korang, ingatlah ia mengambil masa kira-kira 20 minit untuk berasa kenyang. Jadi, walaupun korang tewas dengan kepada keinginan nafsu makan korang, makan secara perlahan-lahan dan cuba ambil makanan yang seimbang.

13. Sendiri Mau Ingat

Jika korang teringin nak makan coklat, jadi cuba elakkan diri pergi ketempat-tempat yang mengundang bahaya itu. Contohnya bahagian coklat di Mall, nanti meluap-luap craving korang nanti.

14. Rancang Perjalanann

Katakanlah korang sedang menuju kekenduri kahwin sepupu. Jadi buat perancangan awal sama ada membawa makanan ringan sihat bersama-sama atau have a small meal sebelum korang pergi.

15.Jangan sekali-kali Mulakan Dengan Pemanis Mulut

Apabila ketagihan gula mula meluap-luap, memang dessert la jawapanya TETAPI tidak kira berapa banyak yang korang rasa teringin ais krim sundae, sentiasa mulakan dengan sesuatu yang makan seimbang. Jangan biarkan nafsu korang mengawal diri. Stay in control

Ok, rasanya boleh buat tak? Try your best yer!!! Nanti ada tips lagi saya bagi lagi. 

Kalau ada rasa nak cuba Set Kurus Shaklee  boleh hubungi saya. Until next time














0 comment... add one now