Omega-3 dan Kehamilan

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته 
&
salam sejahtera



Kehamilan adalah anugerah Allah yang tidak ternilai kepada seorang wanita. Apabila sudah hamil kita akan mula menitik beratkan pemakanan dan nutrien yang diperlukan oleh bayi didalam kandungan. Salah satu yang amat dititik beratkan adalah nutrien untuk perkembangan otak bayu kerana semua ibu bapa inginkan anak yang pintar. Omega-3 adalah vitamin yang menyokong perkembangan otak bayi.

Apa itu omega-3?

Asid lemak omega-3 adalah asid lemak yang penting tetapi badan kita tidak dapat hasilkannya secara semulajadi jadi kita perlu mengambilnya dari makanan. Namun omega-3 berasaskan tumbuhan tidak dapat ditukarkan EPA dan DHA secara berkesan. Oleh itu omega-3 daripada ikan laut dalam adalah yang terbaik.

Seorang pemenang Nobel Prize berasal dari Amerika Syarikat telah menemui rahsia penduduk Eskimo yang hidup didalam persekitaran berbeza mempunyai tahap kesihatan berbeza pada tahun 1970. Kajian beliau menunjukkan orang Eskimo yang tinggal di Greenwhich, Denmark dan bekerja sebagai nelayan tidak mempunyai masalah kesihatan seperti kolestrol, masalah jantung, lelah dan tekanan darah tinggi berbanding orang Eskimo yang tinggal di Amerika Utara. Ini kerana diet mereka di Greenwhich adalah ikan dan mereka di Amerika Utara adalah daging. Ikan laut air sejuk mengandungi asid lemak tidak tepu yang sangat tinggi. EPA dan DHA boleh merendah lemak dalam darah, merawat penyakit lelah dan alahan kulit dengan baik.


Mengapa Pengambilan Omega-3 Penting Terutamanya Semasa Mengandung?
Omega-3 didapati penting untuk perkembangan sistem saraf otak dan awal penglihatan bayi. Kajian menunjukkan ibu mengandung akan mengalami kekurangan omega-3 didalam badan jika pengambilan omega-3 tidak mencukupi kerana bayi akan mengambil omega-3 si ibu bagi perkembangan sistem saraf otaknya. Seperti ibu mengandungi perlu mengambil kalsium tambahan kerana bayi menggunakan kalsium si ibu bagi pembinaan tulangnya. Kajian telah mengesahkan bahawa pengambilan tambahan EPA dan DHA kepada diet seorang ibu hamil mempunyai kesan positif ke atas pembangunan penglihatan dan kognitif bayi. Kajian juga telah menunjukkan bahawa penggunaan omega-3 yang lebih tinggi boleh mengurangkan risiko alergi di kalangan bayi.

Asid lemak omega-3 mempunyai kesan positif ke atas kehamilan. Peningkatan pengambilan EPA dan DHA boleh mencegah kelahiran pramatang, mengurangkan risiko pre-eklampsia dan boleh meningkatkan berat kelahiran bayi. Kekurangan pengambilan omega-3 juga meningkatkan risiko kemurungan ibu mengandung. Ini dapat menjelaskan mengapa gangguan emosi selepas lahir mungkin menjadi lebih buruk dan mula lebih awal untuk kehamilan berikutnya. Pengambilan oemga-3 selepas bersalin juga digalakkan kerana DHA adalah komponen penting didalam susu ibu dan DHA amat penting untuk perkembangan otak anak.


Apakah Makanan Yang Mengandungi Omega-3 (EPA + DHA)?

Sumber EPA dan DHA adalah ikan air sejuk seperti salmon, tuna, sardin, ikan bilis dan ikan hering. Namun ramai yang risau mengenai kehadiran logam berat yang merbahaya semasa memakan ikan oleh itu minyak ikan EPA dan DHA daripada vitamin adalah pilihan yang selamat. Pilih;a pengilang yang dipercayai menghasilankan minya ikan yang berkualiti tinggi. Ramai orang berfikir bahawa flaxseed dan / atau minyak flaxseed mengandungi omega 3. Tetapi flaxseed mengandungi rantai pendek omega 3, ALA (asid alfa-linolenik), yang berbeza dari EPA dan DHA yang mengandungi rantai panjang omega 3. EPA dan DHA Omega 3 memberi keperluan badan untuk pembangunan kesihatan yang optimum. Walaupun ia pernah berfikir bahawa badan manusia boleh menukar ALA kepada EPA dan DHA, penyelidikan terkini menunjukkan bahawa pertukaran tersebut jarang berlaku. Minyak ikan merupakan sumber EPA dan DHA yang lebih dipercayai.

Berapakah Minyak Ikan Yang Perlu Diambil Oleh Ibu Mengandung?

ISSFAL (Persatuan Antarabangsa bagi Kajian Asid Lemak dan Lipid) telah menubuhkan carta dos minimum yang berikut yang disyorkan:
• Bayi (1-18 bulan): 0-15 lbs: 32 mg / lb EPA + DHA
• Kanak-kanak (1,5-15 yrs): 15 mg / lb EPA + DHA
• Dewasa (15-115 yrs): 500 mg EPA + DHA (Dengan sekurang-kurangnya 220 mg EPA dan 220 mg DHA)
• Wanita mengandung dan menyusu: 300 mg DHA setiap hari

Omega Guard Shaklee - Minyak Ikan Terbaik Di Dunia



Mengapa?
  • Diesktrak dari ikan laut air sejuk (sardin, mackerel, herring, anchovies) di perairan Jepun.
  • Bukan dari hati minyak ikan dan 3 kali lebih tumpat dari hati minyak ikan.
  • Merupakan minyak ikan yang paling tulen di dadalam pasaran.
  • Mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak Omega 3 yang semulajadi termasuk EPA,DHA,ALA dan banyak lagi.
  • Satu sajian Omega Guard membekalkan 905mg asid lemak omega-3 EPA dan DHA.

Bagaimana minyak ikan diekstrak?

Kaedah penyulingan tekanan tinggi adalah cara yang biasa digunakan oleh pengilang untuk mengesktrak minyak ikan tetapi kaedah ini merosakkan nutrien dan tidak menapis kandungan logam yang bahaya bagi manusia.

Shakleee menggunakan kaedah ultratulen bergred farmaseutikal teknologi tinggi. Ia adalah kaedah penyulingan molekul untuk mengesktrak asid lemak omega-3 yang paling tulen dan paling semulajadi sementara menapis bahan-bahan logam berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenik dan lain-lain lagi.

1 kapsul = 330mg omega-3 EPA

3 kapsul x 330 mg = <=1000mg omega-3 EPA setiap hari


Set Ibu Mengandung Shaklee

(Trimester 1)
Vitalea



1. Membekalkan nutrien harian. 

2. Meningkatkan kecerdasan mental dan ketahanan dari jangkitan.

3. Menolong fungsi normal penghadaman dan selera makan.

4. Menyokong sistem pembiakan.

5. Pertumbuhan dan penggantian sel.



B Complex



1. Menggalakkan kesihatan jantung, metabolisma tenaga dan replikasi DNA yang sihat.

2. Menukarkan makanan menjadi tenaga.

3. Mengurangkan simptom kemurungan dan tekanan.

4. Meningkatkan fungsi otak.



Vita C Sustained Released



1. Anti oksidan semulajadi

2. Mengekalkan integriti sel.

3. Mengalakkan gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah supaya sihat

4. Menolong mengurangkan simpton elergi.

5. Kulit lebih sihat dan cantik.



Ostematrix



1. Mengekalkan tekanan darah normal.

2. Menolong pengecutan otot dan saraf.

3. Mengurangkan simptom PMS seperti kembong, kejang, bengkak air, baran dan kemurungan.





Trimester 2 & 3

Set Hamil Trimester 1 + Omega Guard




Omega Guard



1. Mengalakkan perkembangan mental untuk dewasa dan kanak-kanak.

2. Mengurangkan paras kolestrol dan tekanan darah.

3. Mengurangkan risiko kanser payudara, prostat dan usus.

4. Mengurangkan radang sendi.


Berminat Dengan Produk Shaklee, Boleh Hubungi Saya Di:


0 comment... add one now