Berpantang Dan Cabarannya


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
&
salam sejahtera

   Waktu berpantang selepas bersalin selama 44 hari tu adalah sangat mencabar, lebih-lebih lagi tang bab makan. Kena pulak ada yang pedajal makan makanan yang kita tak leh nak makan depan mata. Rasa cam nak bagi penampar jer hehehe. Ini adalah masalah biasa semasa berpantang, ye lah semua kena pantang jadi kadang-kadang rasa nak mengamuk pun ada. Tapi harus tengok at the bright side bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian. Bersabar la skit semasa dalam pantang nanti dah abis pantang balun la apa nak makan pun.

   Banyak lagi cabaran berpantang ni sebenarnya bagi saya sendiri antara cabaran yang saya hadapi tak cukup tidur, “baby blues”, luka bernanah dan anak pro-long jaundis. Semasa bersalin anak pertama belum pandai menyusukan baby aduhai latching tak betul hasilnya nipple crack, breast bengkak dan anak mengamuk. Tension mak huhuhu. Nasib baik ummi saya dah booked mak bidan untuk berurut jadi masalah breast bengkak tu dapat la diatasi. Kebetulan mak bidan walaupun hanya mak bidan kampung tapi ada sijil dan kad akuan dari klinik jadi dia yang discover anak latching tak betul semasa menyusu. Selepas berurut dengan dia alhamdulillah badan segar dan sedap, hilang sakit-sakit badan dan lenguh-lenguh. Petua untuk nipple crack, ambil susu dari breast yang tak sakit sapukan pada yang luka insya allah akan sembuh tak perlu sapu krim atau ubat.

  Masalah utama saya setiap kali berpantang adalah “baby blues” hehehe nasib baik mild and under controlled kalau tak meroyan saya dan sekarang mungkin kat Hospital Sakit Jiwa. “Baby Blues” boleh menyerang sesiapa sahaja, saya mudah tersentuh hati dengan kata-kata suami. Dia berniat baik tapi saya selalu fikir bukan-bukan tu yang kadang-kadang buat jadi tension tu. Cara nak hadapinya sila bertenang dan tarik nafas panjang, jangan emosi dan zikir serta selawat banyak-banyak. 

   Saya bersalin secara caesarean, jadi nak jaga luka tu amat la payahnya. Masa anak pertama luka ambil masa untuk sembuh sebab saya banyak duduk dari baring jadi luka tu selalu terlipat dan basah. Anak pulak pro-long jaundis terpaksa ulang alik klinik dan hospital ambil darah lagilah tak dapat nak baring. Itu pun penyumbang kepada baby blues. Semasa anak kedua pun bersalin secara caeserean tetapi kali ni dah pandai sikit sebab dah buat research dekat internet macam mana nak jaga luka operation. Caranya lepas mandi keringkan tempat luka kemudian saya letak tisu supaya sentiasa kering dan lekat dengan micropore tape dan banyakkan baring bila dapat peluang. Saya ambil Set Berpantang Shaklee dan zinc salah satu vitamin yang termasuk dalam set tersebut, Zinc membantu luka sembuh dengan lebih cepat. Dengan pengambilan yang konsistent dan disiplin, badan saya segar dan cergas alhamdulillah. Ramai juga yang sudah beralih ke Set Berpantang Shaklee sekarang. Di bawah ini link entri kompilasi testimonial set berpantang shaklee, sila la baca. Ramai yang sudah berpuas hati.


set bersalin shaklee,set berpantang shaklee


















Berminat Dengan Produk Shaklee, Boleh Hubungi Saya Di:


0 comment... add one now