BIla Besar Nanti Nak Jadi Apa?



 I want to inspire people, i want someone to look at me and say : 
"Because of you i didn't give up" 

Poyo kan statement tu tetapi jangan terkejut ia mungkin salah satu impian seseorang. Dapat membuatkan orang bangkit dan terus berusaha adalah sesuatu yang amat mengembirakan, seyes baq hang. Tu pasal ramai yang jadi pakar motivasi hahaa. Itu juga salah satu impian terpendam ai, to be somebody that inspired other people. Bukan kata nak jadi famous macam retis tu tapi cukup sekadar diingati dikalangan rakan-rakan dan orang sekeliling.

Kalau kita google "how to inspire people" banyak website yang bagi cadangan, kelebihan zaman teknologi. Walaupun ai bukan sapa-sapa, seorang ibu dan isteri yang biasa-biasa sahaja tetapi saya tetap mahu menjadi seseorang yang mampu membuatkan orang lain tersenyum dan mampu bangkit semula. Real life is hard, life without difficulty only exits in our fantasy. Itu anggapan ai kerana hidup tanpa kesusahan dan sentiasa gembira itu hanya wujud dialam fantasi sahaja, kehidupan sebenar adalah mencabar dan kita yang memutuskan sama ada cabaran itu menyeronokkan ataupun tidak. Walaupun ada cabaran disetiap sudut hidup kita, itulah warna warni hidup yang mematangkan kita, yang membuatkan sel-sel otak kita berhubung kalau sentiasa happy tiada masalah sel-sel otak tak bekerja kena Alzheimer la pula. Jadi mari anggap dugaan yang muncul sebagai ujian matematik yang menajamkan minda kita.
Be yourself, jangan kerana dek sibuk nak jadi pakar motivasi tak bertauliah kita mula hilang diri sendiri. Kita perlu jujur dengan diri sendiri kita sendiri dahulu kerana itu yang akan membuatkan orang yakin dan rasa insipired dengan kita. Kalau fake sapa yang suka, lagi kena kata adalah. Ramai jer dikalangan kita cakap dulang paku serpih, lebih kuah dari nasi dan macam-macam lagi la peribahasa yang membawa maksud "poyo la ko ni". Hendak bercakap itu mudah tetapi untuk laksanakan itu susah. Ramai jer yang pung pang nasihatkan orang tetapi bila keadaan yang sama mereka hadapi lupa terus apa yang dia cakap dulu.

Be Positive, sesuatu yang mudah dicakap tapi sangat payah dibuat tapi tetap kena buat. Kalau manjang negative, orang pandang kita pun negative. Apabila kita selalu positif, aura sekeliling kita juga akan dapat menarik benda-benda yang baik kepada kita. Be positive bukan bermaksud kita tidak berfikiran negatif langsung, tetapi kita kurangkan supaya kehidupan kita lebih menggembirakan. Tidak dinafikan sesetengah perkara kena berfikiran negatif kerana ia merupakan salah satu mekanisme pertahanan tetapi biarlah kena tempat. Contohnya, dapat call yang anynomous kemudian agak meragukan kita kenalah berhati-hati semasa bercakap dengan pemanggil bukannya cakap ikut suka jer. Zaman sekarang orang jahat sangat pintar jadi kena jadi lebih alert, bukannya bersangka baik sepanjang masa nanti orang ambil kesempatan. Key word disini keseimbangan, tahu dimana perlu berfikiran positif dan negatif. 
Sometimes people said to me, "aku tabikla kat ko, duk umah jaga anak-anak pastu ada twins lak tu sempat lagi berbisnes." Hati terusik apabila dipuji begitu sebab hakikat sebenarnya hanya diri ini yang tahu tetapi itu perlu dijadikan motivasi supaya kita dapat tunjukkan pada orang lain yang mungkin sedang struggle didalam situasi yang sama bahawa this is something that doable. I want them to think "If other people can do it, i also can do it". Ai masih lagi belajar dan sentiasa belajar macam mana untuk jadi isteri yang lebih baik, ibu yang lebih baik dan anak yang lebih baik. Suatu hari nanti my sons will be a father and a husband, good example must be shown from now. Itu yang akan jadi panduan pada mereka tanpa sedar kerana mereka sudah biasa didalam environment sebegitu, kalau tidak takkan la ada yang letak guideline "kalau saya hendak cari isteri, saya mahu yang macam ibu saya" ataupun "kalau saya mahu cari suami, saya mahu yang seperti ayah saya". Kita bukan sahaja boleh menjadi inspirasi pada orang lain tetapi pada ahli keluarga sendiri juga. 
Maybe i seem ordinary to your eyes but if you let me, i can be the best listener and your shoulder to cry on. Same goes in bisnes, if you let me i will guide you in the best way you can think of insya allah. Come and join me, your are most welcome. 



0 comment... add one now