Antioksidan Vs Radikal Bebas, Mari Kita Tengok Sapa Yang Menang?





Semasa kita di sekolah menengah ingat tak kita ada belajar mengenai pengoksidaan. Besi kalau dibiarkan pada satu masa tertentu pada wap air besi tersebut akan berkarat. Ingat lagi tak? Itu adalah proses pengoksidaan. Contoh paling senang kalau kita potong epal kemudian dibiarkan diatas meja tidak lama lepas tu epal akan berubah warna jadi warna perang. Itu juga proses pengoksidaan. Paham dah kenapa cerita pasal pengoksidaan pulak ni. Sabar jab lagi tahu la.

Pengoksidaan ini merupakan proses pelepasan Oksigen daripada molekul dan ia berlaku berdasarkan beberapa keadaan antaranya :
  • ketika sel-sel dalam badan menggunakan glukosa untuk menghasilkan tenaga. 
  • semasa sistem imun kita sedang berperang dengan bakteria dan menghasilkan keradangan. 
  • sewaktu badan kita sedang membuang toksin yang kita dapat daripada pencemaran, pesticide dan asap rokok. 
Semasa badan kita sedang memproses Oksigen untuk kegunaan kita, free radicals ataupun radikal bebas juga terhasil bersama-sama. Radikal bebas ni tak stabil kerana kekurangan atom oksigen pada molekulnya, jadi dia akan curi atom molekul daripada orang lain untuk stabilkan diri dia. Molekul yang atom kena curi tadi akan jadi tak stabil dan boleh menjadi punca kepada penyakit. Kat bawah ada lebih penerangan pasal radikal bebas ni.

Proses pengoksidaan ini bukan berlaku pada benda-benda disekiling kita tetapi badan kita juga berlaku pengoksidaan kerana itu Allah menyediakan pelbagai tumbuhan seperti sayur-sayuran dan buah-buahan yang mengandungi ANTIOKSIDA. Ha paham dah napa. Ok lets study about antioxidants dan their benefits.

BAGAIMANA ANTIOKSIDAN MEMBANTU MENGHALANG PROSES PENGOKSIDAAN?

Apabila oksigen berinteraksi dengan sel dari apa-apa sumber contohnya sekeping epal atau luka pada kulit kita pengoksidaan akan berlaku. Beberapa perubahan akan dapat kita lihat seperti epal bertukar warna dan proses ini boleh menyebabkan sel-sel mati kemudian sel-sel baru akan terbentuk. Kalau untuk epal akan jadi busuk la tak kan la jadi segar balik kan dan untuk kulit yang luka, luka tersebut akan kering dan sembuh. Proses ini adalah berterusan sepanjang hari.Ia adalah satu proses yang perlu untuk menjaga tubuh yang sihat.
Pengoksidaan merupakan satu proses yang sangat semulajadi yang berlaku dalam fungsi selular biasa," penyelidik Jeffrey Blumberg , PhD , profesor pemakanan di Universiti Tufts di Boston. 
Namun terdapat keburukan " Walaupun badan metabolizes oksigen sangat cekap, 1% atau 2% daripada sel-sel akan rosak dalam proses dan bertukar menjadi radikal bebas ," katanya.
Alamak radikal bebas apa pulak tu huhuhu

APA ITU RADIKAL BEBAS?


" Radikal bebas " adalah istilah sering digunakan untuk menggambarkan sel-sel rosak yang boleh menimbulkan masalah. Mereka adalah " bebas " kerana mereka telah hilang molekul kritikal , yang akan merosakkan molekul lain apabila berpasangan dengannya."Ini molekul akan merompak mana-mana molekul untuk menghilangkan keperluan itu, " kata Blumberg.

Jahat tul radikal bebas ni kan. Meh baca lagi kejahatan radikal bebas ni

Apabila radikal bebas adalah menyerang , mereka bukan sahaja membunuh sel-sel untuk memperoleh molekul hilang mereka. "Jika radikal bebas hanya membunuh sel, itu tidak mengapa kerana badan hanya boleh tumbuh semula satu sama lain, " katanya. "Masalahnya ialah , radikal bebas sering mencederakan sel, merosakkan DNA , yang mewujudkan satu benih bagi penyakit."

Apabila DNA sel ini berubah, sel menjadi bermutasi . Ia tumbuh luar biasa dan luar biasa semula - dan cepat. Jika radikal bebas terlalu banyak dalam badan keadaan ini dipanggil oxidative stress (sorry tak tahu nak translate). Ada beberapa petanda yang kita boleh kesan untuk tahu sama ada kita oxidative stress atau tidak antaranya keletihan, sering lupa tau blur, sakit sendi atau otot, kulit berkedut dan rambut beruban, penglihatan menjadi lemah, sakit kepala dan tidak boleh tahan bunyi bising dan mudah dapat jangkitan. Percaya atau tidak oxidative stress ini juga boleh dikaitkan dengan penyakit yang sedang hot sekarang antaranya keletihan yang melampau, diebetes, alzheimer, anxiety (keresahan), insomia, kanser, fibromyalgia dan banyak lagi. Apabila radikal bebas terlalu banyak dan mula melakukan kerosakan pada sel dan DNA, penyakit mudah menyerang.

Sel normal kebiasaannya menghasilkan peratusan kecil radikal bebas , sama seperti enjin kereta yang mengeluarkan asap . Oleh itu radikal bebas yang dihasilkan bebas secara amnya bukan satu masalah besar. Mereka disimpan di bawah kawalan oleh antioksidan yang dihasilkan secara semula jadi oleh badan, terang Blumberg.

Toksin luaran , terutama asap rokok dan pencemaran udara , adalah " penjana radikal bebas, " katanya. " Asap rokok adalah sumber besar radikal bebas. " Malah , makanan dan air kita juga pelabuhan radikal bebas dalam bentuk racun perosak dan toksin lain. Minum berlebihan alkohol juga akan mencetuskan pengeluaran radikal bebas yang ketara.

Aduh banyaknya sumber-sumber yang boleh menjadi penjana radikal bebas ni. Bagaimana kita nak menghalang radikal bebas ni? Caranya mengambil anti oksida. Antioksidan adalah bahan kimia yang berinteraksi dengan dan meneutralkan radikal bebas, sekali gus menghalang mereka daripada menyebabkan kerosakan. Antioksidan juga dikenali sebagai "pemburu radikal bebas." Pengoksidaan meningkat apabila kita mengalami stress sama ada fizikal ataupun emosi, sekiranya kita ambil anti oksidan dan menjaga keseimbangan semuanya akan ok. Tahu tak mereka yang rajin bersenam lebih terdedah pada radikal bebas, oleh itu silalah rajin-rajin ambil antioksidan. Sekiranya radikal bebas terlalu banyak dalam badan dan antioksidan yang kita ambil tak mampu hendak mengawal radikal bebas ni

Antioksidan banyak membantu dalam kesihatan, kecantikan kulit dan kehamilan. Kita boleh mendapat bekalan antioksidan daripada pemakanan dan juga supplemen.

20 sumber antioksidan


Banyakkan sumber antioksidan yang Allah berikan, itu baru 20 sebenarnya banyak lagi. Kenapa la sibuk-sibuk nak makan makanan yang ada antioksidan ni. Satu untuk mengawal radikal bebas, ok faham tapi itu jer ker. Meh kita tengok kebaikkan yang lain lak.

Walaupun antioksidan belum terbukti dapat menyembuhkan penyakit namun kajian telah menunjukkan bahawa antioksidan juga telah terlibat dalam pencegahan beberapa degeneratif, penyakit yang berkaitan dengan usia, termasuk:
  • kanser 
  • penyakit kardiovaskular 
  • kemerosotan kognitif 
  • disfungsi imun 
  • katarak 
  • degenerasi makula 
  • Alzheimer 
Antioksidan yang berbeza memberi manfaat kepada bahagian yang berlainan di badan. Sebagai contoh, beta karotena yang terdapat dalam lobak merah boleh membantu mengekalkan kesihatan mata. The lycopene yang terdapat dalam tomato boleh menyumbang kepada kesihatan prostat. Flavonoid yang terdapat dalam teh, koko dan coklat adalah baik untuk jantung anda, manakala proanthocyanidins yang terdapat dalam cranberry dan epal boleh membantu dalam penyelenggaraan saluran kencing.


Dalam usaha untuk memastikan bahawa anda mendapatkan banyak antioksidan dalam diet harian anda, USDA mengesyorkan bahawa anda mengambil diet yang pelbagai, dengan sekurang-kurangnya lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari, dan enam hingga sebelas hidangan bijirin, termasuk sekurang-kurangnya tiga hidangan bijirin penuh.



Menurut Dr. Donielle Wilson dalam blog beliau Dr. Doni Natural Empowered

mencadangkan 7 cara untuk menghalang oxidative stress selain daripada mengambil antioksidan.

1. Mengawal pengambilan gula dan makanan yang diproses.
Walaupun kita perlukan gula untuk menghasilkan tenaga tetapi radikal bebas juga terhasil semasa proses tersebut. Bagi mengawal keadaan ini adalah dengan kawal ambilan gula supaya penghasilan radikal bebas juga terkawal.

2. Kuatkan imun badan untuk menghalang serangan penyakit
Semasa sistem imun badan kita sedang berperang dengan penyakit yang datang, radikal bebas akan terhasil semasa process itu. Jadi adalah penting kita menguatkan sistem imun badan kita, bukan sahaja untuk halang penyakit tetapi untuk menghalang lambakan radikal bebas juga.

3. Rilek
Stress boleh menghasilkan radikal bebas jadi sila bawa bertenan dan rilek. Lakukan aktiviti yang membuatkan kita tenang dan menghilangkan stress.

4. Elakkan toksin
Bertukar kepada produk berasaskan organik atau non-toxin sebabnya kita tahu yang toksin tidak bagus untuk badan dan juga menghasilkan radikal bebas. Radikal bebas ni bahaya tak boleh banyak-banyak dalam badan.

5. Tingkatkan penghasilan antioksidan dalam badan.
Badan kita menghasilkan glutathione yang dihasilkan daripada 3 asid amino iaitu glycine, glutamate dan cysteine dan juga mengandungi sulfur yang membuatkan ia lebih berkesan. Cara untuk hasilkannya adalah banyakkan makan makanan seperti buah pic, bayam, tomato, walnut dan asparagus ataupun ambil suplemen. Antara suplemen yang membantu menghasilkan Glutathione adalah Vitamin C dan E (ia juga membantu melindungi glutathione daripada teroksida), zink, magnesium, vitamin D dan Milk Thistle.

(pst : produk Shaklee ada semua ini pastu kalau nak yang senang amek Vivix jer )


6. Makan makanan yang tinggi dengan anti oksidan
Ambil makanan yang tinggi anti oksidan supaya anti oksidan yang terdapat dalam makanan akan membendung radikal bebas. Makanan/minuman yang tinggi anti oksidan antaranya tomato, berries, kekacang, teh hijau, teh hitam, halia dan kayu manis.

7. Ambil herba yang tinggi antioksidan
Kalau tadi makanan sekarang ni herba pula. 4 sumber berasaskan herba yang well known dengan tinggi antioksidan iaitu teh hijau, kunyit, resveratrol dan querticen.



Sumber rujukan : WebMD, wikipedia, Shaklee Malaysia, Dr. Doni Natural Empowered, News Medical Life Science

Shaklee mempunyai rangkaian produk antioksidan seperti Carotomax, Vitamin C, Vitamin E, Vivix, CoQ Health





CAROTOMAX merupakan campuran luarbiasa yang menggabungkan alfa-karotena, astaxanthin, beta-karotena, lutein, likopena dan zeaxanthin yang memberikan faedah karotenoid yang lengkap. Bahkan, anda tidak akan dapat ketulenan dan keberkesanan karotenoid daripada makanan itu sahaja.

CAROTOMAX menawarkan karotenoid semulajadi yang berasal daripada buah-buahan pokok kelapa sawit dan alga dunaliellasalina untuk:

• Memelihara kesihatan yang baik.
• Membantu mengekalkan tumbesaran, penglihatan dan pertumbuhan tisu.
• Membantu dalam memelihara kesihatan kulit dan selaput lendir.



Sumber Vitamin C Semulajadi yang Disalurkan Jam demi Jam

Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian. Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh. Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.



Vita-E complex mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E.

Setiap kapsul gel lembut memberikan:
• 400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg selenium.
• Membantu dalam memelihara kesihatan baik.




Revolusi Terbaru dari ShakleeVivix™ Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol.

Vivix ™ mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

Bakal dipatenkan tidak lama lagi. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif untuk Shaklee.

In the next entri saya akan terangkan secara mendalam antioksidan yang baik untuk kecantikkan. Tunggu yer


0 comment... add one now