Motif Viral? Membawa kebaikan atau menyusahkan?

Sekarang ni semua orang boleh jadi celebrity, i tell you. Tak yah susah gi casting or audition tuk jadi artis buat jer isu yang viral pehtu makesure ada orang tahu or orang record or orang screenshoot pakai smartphone dorang tu and make sure they put in the net. After that, kebabooom you will be celebrity in no time.

People will start curious about you, google for you, follow you in social network suddenly your will receiving thousands of request for facebook friend, Instagram followers will be increasing madly. They will read every each of posts from back to back. Congratulations your are a celebrity now! Nanti mesti tak lama lagi ada Tv Station panggil tuk interview or offer jobs.

Tak caya? tipulah. Antara yang hot aritu pasal kembar Fattah Amin (ni mesti Irda Bay tahu hehehe). Netizen men'viral'kan seorang gadis yang cun sebab mukanya agak seiras dengan Fattah Amin sebagai kembar Fattah Amin. Tajuk viralnya memang buatkan semua orang tertanya sama ada betul atau tidak yang Fattah Amin ada kembar. Memang itupun tujuan viral kan, buatkan orang curious to the max especially peminat En. Pilot ni. Disebabkan masa tu cerita Suri Hati Mr. Pilot tengah meletop memang isu ni tepat pada masanya kannn. Sampai rancangan Motif Viral? terbitan astro panggil si gadis tuk interview bersama cast Suri Hati Mr. Pilot. Fattah Amin and Neelofa ada masa tu dapatlah Fattah Amin jumpa kembar dia fast to fast (eh ni viral gak ni bahasa org muda sekarang) ha hebatkan penangan Viral.

Viral ada yang baik ada yang tidak jadi sebagai makhluk Allah yang dilahirkan dengan akal dan smart bukan telefon jer kena smartphone kita ni sebagai manusia pun kena smart. Jangan viralkan isu yang kita tak pasti kebenaran serta kesahihan dan juga menganggu privacy orang lain. Cuba fikir balik isu viral sebelum viralkan sesuatu isu sama ada memberikan kesan positif atau negatif pada diri sendiri dan masyarakat sekeliling. Paling utama fikirkan tentang akaun akhirat kita, tambah pahala ke tambah dosa.

Antara perkara yang paling ai tak suka adalah viral pasal hukum hakam agama. Daripada benda tak betul jadi betul dan orang percaya sebab viral dan ramai yang share. Hal agama jangan buat main sebab itu sekarang ni banyak kes hadis palsu. Kita tak tahu hadis tu palsu sebab bila orang forward nampak macam make sense dekat akal kita yang tak arif pasal hadis ni pehtu ramai-ramai lak percaya dan amalkan sekali palsu beb hadis tu. Dah kita ada saham akhirat sebab viralkan isu ni.

Contohnya bila nak mula puasa Ramadhan akan ada mesej yang macam ribut taufan semua orang anta mesej minta maaf pasal ada hadis kata puasa ramadhan tidak akan diterima jika kita tak minta maaf sebelum ramadhan tiba. Semua pakat minta maaf ramai-ramai takut nanti puasa tidak diterima. Hadis palsu tu bukan betul pun, nak minta maaf tu bagus tetapi percaya yang puasa tidak diterima salah tu. Kang ada yang jahil lurus bendul percaya tak puasa sebab ada orang tak nak maafkan dia so buat apa puasa. Jangan memain yer isu agama ni, kalau tak sure jangan main share jer. Ada impak yang kita tak tahu dan we are a part of it.

Be carefull bila ada yang share sesuatu info, cerita, isu panas, isu sensitif dan yang sewaktu dengannya. Kalau benda baik korang nak viralkan xper la macam viralkan blog ahkak yang tak seberapa ni ayuhsihat.blogspot.com hahaha daripada duk viralkan pasal benda yang tak pasti kebenarannya kannn.

Happy Weekend semua, have fun with you love ones, be safe and take care. Ingat semua benda yang kita buat masuk akaun saham akhirat kita, kalau rasa nak rumah di Jannah banyakkan amalan yang baik. Renung-renungkan...

Motif Viral? Membawa kebaikan atau menyusahkan?

0 comment... add one now