Kawal Tekanan Darah Anda


Darah tinggi ataupun High Blood Preassured memang penyakit yang sering kita dengar menyerang warga tua.
Hypertension


High blood pressure or hypertension increases the risk of heart disease and stroke. Hypertension risk factors include obesity, drinking too much alcohol, smoking, and family history. Beta-blockers are a common treatment for hypertension
One of the most dangerous aspects of hypertension is that you may not know that you have it. In fact, nearly one-third of people who have high blood pressure don't know it. The only way to know if your blood pressure is high is through regular checkups. This is especially important if you have a close relative who has high blood pressure.
If your blood pressure is extremely high, there may be certain symptoms to look out for, including:
  • Severe headache
  • Fatigue or confusion
  • Vision problems
  • Chest pain
  • Difficulty breathing
  • Irregular heartbeat
  • Blood in the urine
  • Pounding in your chest, neck, or ears
If you have any of these symptoms, see a doctor immediately. You could be having a hypertensive crisis that could lead to a heart attack or stroke.Untreated hypertension can lead to serious diseases, including stroke, heart disease, kidney failure and eye problems.



Bacaan tekanan darah

Tahap biasa untuk tekanan darah di bawah 120/80, di mana 120 mewakili ukuran sistolik (tekanan puncak pada arteri) dan 80 mewakili ukuran diastolik (tekanan minimum di dalam arteri). Tekanan darah antara 120/80 dan 139/89 dipanggil prehypertension (untuk menunjukkan peningkatan risiko tekanan darah tinggi), dan tekanan darah 140/90 ke atas dianggap tekanan darah tinggi.

Walaupun punca sebenar tekanan darah tinggi biasanya tidak diketahui, terdapat beberapa faktor yang telah sangat berkaitan dengan keadaan. Ini termasuk:

1. Merokok
2. Kegemukan atau berat badan berlebihan
    Kanak-kanak yang mempunyai berat badan berlebihansatu pasukan penyelidikan di Indiana University School of Medicine mendapati bahawa kanak-kanak gemuk / berat badan berlebihan adalah lebih cenderung untuk mengalami tekanan darah tinggi semasa dewasa.
3. Diabetes
4. Gaya hidup tidak aktif
5. Kekurangan aktiviti fizikal
6. Tahap pengambilan garam ( natrium sensitiviti ). 

    Menurut Persatuan Jantung Amerika ( AHA), penggunaan natrium harus dihadkan kepada 1,500 miligram setiap hari , untuk semua orang, walaupun orang yang sihat tanpa tekanan darah tinggi, kencing manis atau penyakit kardiovaskular. Syor telah diterbitkan dalam Edaran jurnal ( isu 5 November 2012 )
7. Kalsium yang tidak mencukupi, kalium, magnesium dan penggunaan
8. Kekurangan vitamin D
9. Tahap pengambilan alkohol
10. Tekanan
11. Penuaan
12. Ubat-ubatan seperti pil kawalan kelahiran
13. Genetik dan sejarah keluarga hipertensi 

      Pada bulan Mei 2011, saintis dari University of Leicester, England , melaporkan dalam jurnal Hipertensi bahawa sesetengah gen di dalam buah pinggang boleh menyumbang kepada tekanan darah tinggi.
14. Penyakit buah pinggang kronik
15. Masalah adrenal dan tiroid atau tumor




Bagaimana rawatan bagi pesakit tekanan darah tinggi?

Matlamat utama rawatan untuk tekanan darah tinggi adalah untuk menurunkan tekanan darah kepada kurang daripada 140/90 - atau lebih rendah bagi beberapa kumpulan seperti pesakit diabetes, dan orang-orang yang mempunyai penyakit buah pinggang kronik. Merawat tekanan darah tinggi adalah penting untuk mengurangkan risiko strok , serangan jantung, dan kegagalan jantung.Tekanan darah tinggi boleh dirawat secara perubatan , dengan faktor gaya hidup, atau gabungan kedua-duanya berubah-ubah. Perubahan gaya hidup penting termasuk mengurangkan berat badan, berhenti merokok, makan makanan yang sihat, mengurangkan pengambilan natrium, bersenam secara tetap, dan mengehadkan pengambilan alkohol .Pilihan perubatan untuk merawat tekanan darah tinggi termasuk beberapa kelas ubat-ubatan yang dipreskrip oleh doktor
Jika tekanan darah berjaya diturunkan, ia adalah bijak untuk mempunyai pemeriksaan yang kerap dan mengambil langkah-langkah pencegahan untuk mengelakkan berulang tekanan darah tinggi.


Bagaimana tekanan darah tinggi boleh dielakkan?

Hipertensi boleh dielakkan dengan menyesuaikan gaya hidup dengan diet yang betul dan senaman. Adalah penting untuk mengekalkan berat badan yang sihat, mengurangkan pengambilan garam, mengurangkan pengambilan alkohol, dan mengurangkan tekanan.

Untuk mengelakkan kerosakan kepada organ-organ dan keadaan kritikal seperti strok, serangan jantung, dan kegagalan buah pinggang yang mungkin disebabkan oleh tekanan darah tinggi, adalah penting untuk memeriksa, mendiagnosis, merawat, dan mengawal ketegangan hyper di peringkat yang paling awal. Ini juga boleh dicapai dengan meningkatkan kesedaran orang ramai dan meningkatkan kekerapan pemeriksaan bagi keadaan.


(Sumber : WebMD.Medical News Today) 


Vitamin Shaklee yang disarankan kepada penghidap darah tinggi:-

Vitamin Asas iaitu Vitalea, B Complex dan Vita-C – membekalkan sokongan yang diperlukan oleh sistem imun badan untuk melawan sebarang kesan jangkitan dan mengekalkan kesihatan kardiovaskular.

ACE : Carotomax, Vita-C dan Vita-E –gabungan nutrien antioksidan penting untuk mengurangkan risiko penyakit yang terhasil daripada aktiviti radikal bebas.

Omega Guard –merendahkan paras kolesterol tidak baik dan meningkatkan fungsi jantung

Garlic Complex –mengawal jangkitan, menurunkan tekanan darah, menurunkan kolesterol dan memelihara kesihatan
SID


0 comment... add one now