Kenali Penyakit Gout Dan Lelaki Lebih Berisiko


Apa khabar? Semoga sihat hendaknya. Semalam saya ada serba sedikit mengenai penyakit diabetes dan hypertension. Hari ini saya nak kongsikan mengenai penyakit gout pulak. Pernah dengar sakit gout? Erm pernah dengar penyakit yang buat kaki jadi bengkak dan besar? Ha tu la gout. Ok jom kita kenal apa itu gout.


Kenali Penyakit Gout - Ayuh Sihat


Apakah gout ?Gout adalah sejenis artritis. Ia boleh menyebabkan serangan sakit secara tiba-tiba, kekakuan, dan bengkak dalam sendi  biasanya kaki besar. Serangan ini boleh berlaku berulang kecuali gout dirawat. Lama kelamaan , mereka boleh membahayakan sendi , tendon, dan tisu lain. Gout adalah yang paling biasa pada lelaki.

Apa yang menyebabkan gout ?Gout adalah disebabkan oleh terlalu banyak asid urik dalam darah. Selalunya mempunyai terlalu banyak asid urik adalah tidak berbahaya. Ramai orang yang mempunyai tahap yang tinggi asid urik dalam darah mereka tetapi tidak pernah mendapat gout. Tetapi apabila paras asid urik dalam darah terlalu tinggi , asid urik boleh membentuk kristal keras dalam sendi anda.Peluang anda untuk mendapatkan gout adalah lebih tinggi jika anda mempunyai berat badan berlebihan , minum terlalu banyak alkohol, atau makan terlalu banyak daging dan ikan yang tinggi bahan kimia yang dipanggil purin . Sesetengah ubat-ubatan, seperti pil air ( diuretik ), juga boleh menyebabkan gout.


Apakah tanda-tanda ?
Gejala gout biasanya menyerang tanpa diduga. Mereka biasanya tidak bertahan lebih daripada seminggu, tetapi boleh berulang . Walaupun,  sesetengah pesakit mungkin mempunyai sakit kronik kerana penyakit gout. Tanda-tanda serangan gout mungkin termasuk: sakit secara tiba-tiba , sakit sengit dalam sendi , biasanya ibu jari atau pergelangan kaki , kadang-kadang lutut, tangan, atau pergelangan tangan Bengkak, keradangan, dan perasaan bahawa sendi adalah kelembutan yang melampau sangat panas bersama untuk walaupun sentuhan ringan Merah atau kulit ungu di sekeliling sendi yang melampau. Jumpa doktor anda walaupun sakit anda dari gout hilang. Pembentukan asid urik yang membawa kepada serangan gout anda masih boleh membahayakan sendi anda.


Bagaimana gout didiagnosis ?Doktor anda akan bertanya soalan mengenai gejala-gejala anda dan melakukan pemeriksaan fizikal. Doktor anda juga boleh mengambil sampel cecair dari sendi anda untuk mencari kristal asid urik. Ini adalah cara terbaik untuk menguji untuk gout. Doktor anda juga boleh melakukan ujian darah untuk mengukur jumlah asid urik dalam darah anda.


Bagaimana ia dirawat?Untuk menghentikan serangan gout , doktor anda boleh memberi anda satu suntikan kortikosteroid , atau menetapkan dos harian besar satu atau lebih ubat-ubatan. Dos yang akan menjadi lebih kecil apabila tanda-tanda gout mula hilang. Kesakitan akibat serangan gout biasanya akan mula hilang dalam tempoh 24 jam jika anda memulakan rawatan segera.


Tujuan awal rawatan adalah untuk menyelesaikan gejala serangan akut.Serangan yang berulang boleh dicegah dengan ubat yang berbeza digunakan untuk mengurangkan serum tahap urik asid. Ais digunakan selama 20 hingga 30 minit beberapa kali sehari berkurangan kesakitan. Pilihan untuk rawatan akut termasuk nonsteroidal ubat anti-radang (NSAID), colchicine dan steroid, semasa pilihan untuk pencegahan termasuk allopurinol, febuxostat dan probenecid. Mengurangkan tahap urik asid boleh menyembuhkan penyakit ini. Rawatan comorbidities juga penting. 



 Untuk melegakan kesakitan semasa serangan gout , rehatkan sendi yang sakit. Ambil ibuprofen atau lain ubat anti -radang juga boleh membantu anda berasa lebih baik. Tetapi tidak perlu mengambil aspirin. Ia boleh membuat gout teruk dengan menaikkan tahap asid urik dalam darah.

Untuk mengelakkan serangan dimasa hadapan , doktor anda boleh menetapkan ubat untuk mengurangkan asid urik pembentukan dalam darah anda. Jika doktor anda menetapkan ubat untuk menurunkan paras asid urik anda, pastikan anda mengambil ia seperti yang diarahkan. Kebanyakan orang terus mengambil ubat ini untuk sepanjang hayat mereka.


Memberi perhatian kepada apa yang anda makan boleh membantu anda menguruskan gout anda. Makan jumlah yang sederhana campuran yang sihat makanan untuk mengawal berat badan anda dan mendapatkan nutrien yang anda perlukan. Elakkan pengambilan sehari setiap hari daging , makanan laut, dan alkohol (terutamanya bir) . Minum banyak air dan cecair lain .


Kedua-dua perubahan gaya hidup dan ubat-ubatan boleh mengurangkan tahap asid urik. Pemakanan dan gaya hidup pilihan yang berkesan termasuk mengurangkan pengambilan makanan seperti daging dan makanan laut, memakan vitamin C yang mencukupi, mengehadkan alkohol dan penggunaan fruktosa, dan mengelakkan obesiti.Diet rendah kalori pada lelaki gemuk menurun tahap urik asid oleh 100 μmol / l (1.7 mg / dl). pengambilan Vitamin C 1,500 mg setiap hari mengurangkan risiko gout sebanyak 45%. kopi, tetapi tidak teh, penggunaan dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah gout.Gout mungkin menengah untuk tidur apnea melalui pembebasan purines daripada sel oksigen kebuluran. Rawatan apnea boleh mengurangkan kejadian serangan. 


Purin (sebatian kimia tertentu dalam sesetengah makanan ) dipecahkan menjadi asid urik. Diet yang kaya dengan purin dari sumber-sumber tertentu boleh meningkatkan tahap asid urik di dalam badan, yang kadang-kadang membawa kepada gout. Daging dan makanan laut boleh meningkatkan risiko gout. Produk tenusu boleh mengurangkan risiko anda. Satu kajian mendapati bahawa purines dalam sayur-sayuran tidak meningkatkan risiko gout.Makanan untuk menghadkan ( sangat tinggi dalam purines ):Disyorkan Berkaitan Artritis
 
Makanan untuk makan sekali-sekala ( sederhana tinggi dalam purines, tetapi tidak boleh meningkatkan risiko anda gout) :

    
Ikan dan makanan laut (selain daripada makanan laut purin yang tinggi )
    
Oat, wheat bran, dan wheat gem


Makanan yang selamat untuk dimakan (rendah dalam purines ):

    
Sayur-sayuran hijau dan tomato
    
Buah-buahan dan jus buah-buahan
    
Roti dan bijirin yang tidak gandum
    
Mentega, susu mentega , keju dan telur
    
Coklat dan koko
    
Kopi, teh dan minuman berkarbonat
    
Mentega kacang dan kacang


Produk tenusu yang boleh mengurangkan risiko gout :

    
Rendah lemak atau tanpa lemak susu
    
Yogurt rendah lemak


Jika anda telah mengalami serangan gout atau mempunyai asid urik yang tinggi dalam darah anda ( hyperuricemia ), ia boleh dibantu dengan mengurangkan pengambilan daging, makanan laut, dan alcohol.Menukar diet anda boleh membantu mengurangkan risiko anda mempunyai serangan masa depan gout. Doktor menyarankan bahawa orang gemuk yang mempunyai gout sampai dan tinggal di berat badan yang sihat melalui senaman harian yang sederhana dan peraturan lemak dan pengambilan kalori .


Ha macam mana faham dah pasal gout. Cukup sampai sini sajer. Next time saya share pasal penyakit lain pula yer.

Shaklee ada menawarkan rangkaian produk yang boleh diambil pesakit gout :

Vivix - Menyokong kesihatan jantung, otak, sistem imun dan sendi.
Herb Lax - Membersihkan usus, detoks
Alfalfa Complex - Melegakan rasa kebas dan sakit sendi
B Complex - Asid folik penting dalam metabolisme nukleoprotin
Vita C 500mg Sustained Release - Menurunkan asid serum
Garlic - Bagus untuk sakit dan bengkak
Vita E Complex - Meneutralkan radikal bebas
Ostematrix - Bagus untuk sakit dan bengkak 
Advance Joint Health Tablet - Membantu meningkatkan keselesaan sendi 
Omega Guard - Mengurangkan radang sendi
Performance Drink - Menyediakan tenaga segera bagi tubuh



Shaklee Independant Distributor

0 comment... add one now