Tulang kuat Kini Dan Nanti



Osteoporosis, biasa dengar kan. Sakit tulang yang sering melanda jika kekurangan kalsium. Definisi osteoporosis 

Osteoporosis, atau tulang menipis, boleh menyebabkan keretakan menyakitkan. Faktor-faktor risiko untuk osteoporosis termasuk penuaan, adalah wanita, berat badan yang rendah, hormon seks yang rendah atau menopaus, merokok, dan beberapa ubat-ubatan. Pencegahan dan rawatan termasuk kalsium dan vitamin D, senaman, dan ubat-ubatan osteoporosis. (sumber :WebMD)
Lebih baik mencegah daripada merawat kan. Sebelum kena makan ubat sebab osteoporosis baik ambil langkah pencegahan dari sekarang. Osteoporosis boleh dicegah. Orang daripada semua peringkat umur boleh terlibat dalam melindungi tulang mereka. Senaman dan diet yang sihat boleh mengurangkan risiko osteoporosis. Berikut adalah sumber makan yang boleh membuatkan tulang kita sihat dan kuat.


tulang kuat - ayuhsihat@blogspot.com


Namun kalsium juga boleh didapati dalam bentuk tablet. Shaklee ada menawarkan produk yang bernama Ostematrix yang membekalkan 100% keperluan kalsium harian kita. Ostematrix Membekalkan:
  1. 1,000 mg (100% Daily Value) unsur kalsium daripada sumber-sumber yang mempunyai tahap kepekatan yang tinggi dan mudah diserap dari alam semula jadi
  2. 400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya
  3. 400 IU (100% DV) vitamin D untuk merangsang penyerapan kalsium

Mineral seperti mangan, kuprum dan zink mengukuhkan lagi matriks tulang anda dan memastikan kesihatan tulang berada di tahap yang optimum.

Kalsium bukan sahaja penting tulang dan gigi yang kuat malahan untuk jantung dan sistem saraf yang sihat. Menurut “The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism”,May 2000 ; amalan pemakanan yang sihat dan pengambilan kalsium yang mencukupi dalam diet harian dapat mengelakkan masalah obesiti. Kajian mendapati bahaya obesiti ni adalah kerana ia meningkatkan risiko untuk mendapat Diabetes Type 2, kanser dan juga sakit jantung.


Jadi jangan lupa pastikan kalsium cukup dalam badan kita kerana kalsium hilang setiap hari jika tidak ditambah ia akan berkurangan dan bermula episode osteoporosis. Tak kan nak bongkok sebelum masanya, dan jika keperluan tulang dijaga dengan baik bila tua nanti pun tak bongkok.


tulang kuat-ayuhsihat@blogspot.com

 

0 comment... add one now