Mengatasi Migraine Tanpa Ubat




Hari ini saya nak bercerita mengenai migraine atau lebih dikenali sakit kepala sebelah. Seksa kan bila kena migraine ni. Tengok cahaya tak boleh, dengar bunyi bising pun tak boleh. Saya kadang-kadang sahaja kena migraine ni itupun bila terlampau sibuk dan tertekan, bila dah mula tengok cahaya mata sakit kemudian tangkap kepala memang tidur  dalam bilik yang gelap la ubatnya. Itu bagi saya tetapi ada dikalangan kawan-kawan saya yang bila kena migraine memang seksa,kena makan pain killer kemudian tidur itupun kalau boleh. Kadang-kadang sampai berhari-hari kesian kan. Mari kita cuba memahami migraine ini dan mungkin kita boleh atasi dengan cara pemakanan atau ubah gaya hidup.

Menurut artikel Medical News Today, migraine adalah :
"A migraine is a severe, painful headache that is often preceded or accompanied by sensory warning signs such as flashes of light, blind spots, tingling in the arms and legs, nausea, vomiting, and increased sensitivity to light and sound. The excruciating pain that migraines bring can last for hours or even days."
Sakit kepala atau migraine adalah berbeza tetapi amat sukar untuk membezakan antara sakit kepala biasa dan migraine, oleh itu ramai yang mencadangkan bagi mereka yang sering mengalami sakit kepala supaya menyimpan diari. Contoh info yang boleh diletakkan di dalam diari tersebut seperti tarikh,berapa lama sakit kepala itu bertahan,sakit kepala mula selepas makan atau melakukan sebarang aktiviti dan lain-lain lagi. Maklumat seperti ini akan kita nampak corak bagaimana sakit kepala itu terjadi dan membantu doktor membuat diagnosis. Untuk lebih details maklumat apa yang diperlukan boleh klik Migraine Diaries.

Migraine terbahagi kepada 2 jenis migraine dengan aura dan migraine tanpa aura. Wau ada aura pulak. Meh baca aura apakah ini. Aura adalah satu istilah yang digunakan untuk menggambarkan gejala neurologi migrain, biasanya visual gangguan. Gejala-gejala ini neurologi biasanya berlaku sebelum sakit kepala itu sendiri. 

Aura symptoms can be:
  • blind spots
  • coloured spots
  • sparkles or stars
  • flashing lights before the eyes
  • tunnel vision
  • zig zag lines
  • temporary blindness.
Other aura symptoms can include:
  • numbness or tingling
  • weakness
  • dizziness
  • a feeling of spinning (vertigo). 
Migraine juga ada beberapa peringkat yang berbeza. Setiap orang mungkin mengalami lebih dari satu peringkat dan tidak semua mengalami peringkat aura sebelum sakit kepala melanda. Oleh itu Migraine Diaries adalah amat membantu apabila berjumpa doktor.

Migraines have well defined stages. The stages are:
  • Premonitory Stage
    This describes certain physical and mental changes such as tiredness, craving sweet foods, mood changes, feeling thirsty and a stiff neck. These feelings can last from 1 to 24 hours.
  • Aura Stage
    This may last from 5 to 60 minutes. Symptoms may include visual disturbances such as flashing lights or sensory symptoms such as pins and needles.
  • Main Attack StageThis consists of head pain and associated features which can typically last anything between 4 and 72 hours. The head pain is typically described as throbbing and one sided.
  • Resolution and Recovery Stage or Postdrome Stage
    Most migraines fade slowly although some can be resolved suddenly by vomiting, for example.
It is these stages and their symptoms which distinguish a migraine from a headache.

Walaupun ada ubat yang boleh melegakan migraine tetapi mencegah lebih baik dari merawat. Lagi sekali Migraine Diaries amat membantu bagi pengidap migraine. Bagaimana? Dengan cara menyimpan segala maklumat yang penting kerana ini boleh membuatkan kita mengelak daripada trigger the migraine. Avoid the triggers. Contohnya jika cahaya komputer menjadi punca migraine terjadi cuba elakkan duduk didepan komputer dengan kadar yang lama. Mungkin setiap 2 jam ambil masa 5 ke 10 minit rehatkan mata untuk mengelakkan dari migraine. 

Rasa macam susah kan bila komputer menjadi punca migraine sebab semua kerja duduk depan komputer. Tetapi kita perlu cuba biasakan diri ambil masa untuk merehatkan mata dan otak. Nanti kalau kena migraine lagi seksa kan baik cuba rehatkan mata. 

Kalau ke klinik ubat pain killer memang antara yang mereka bagi untuk melegakan migraine. Saya tidak menghidap migraine tetapi bila sakit kepala menjelma atau pun period pain saya lebih suka ambil natural pain killer which are Vitamin B Complex and Ostematrix (Calcium). Alhamdulillah menjadi bagi saya, jika diamalkan insya allah migraine kurang menunjukkan diri. 


 


Ostematrix : terdiri daripada kalsium, magnesium dan vitamin D. Kalsium dapat meringankan stress, memperbaiki jantung berdebar,memperbaiki depresi,mood swing dan sakit kepala. Magnesium dapat membantu sistem saraf, pengecutan otot dan saraf, menstabilkan denyutan tidak sekata yang sering dihadapi oleh penghidap migraine.

B Complex : mengandungi B2 dan B6 yang terbukti dapat mengurangkan kesakitan akibat migraine. B Complex juga mampu mengurangkan stress, strok dan depresi.

Ok Sampai sini dulu nanti saya sambung lagi yer





0 comment... add one now