Antioksidan dan kecantikkan


As promised in the last entry, arini saya sambung pasal antioksidan tetapi lebih khusus pada kecantikkan. Siapa yang tak nak cantik kan, semua orang mahu cantik. Insya allah sedikit perkongsian ilmu ini dapat membantu mencapai impian korang.


Kita mungkin sudah tahu tiga cara paling pasti untuk memastikan kulit muda : Melindungi kulit dari matahari , tidak merokok dan mengamalkan pemakanan yang sihat .Simple kan namun di samping itu, pelbagai vitamin dan antioksidan juga boleh meningkatkan kesihatan dan kualiti kulit kita. Berikut adalah beberapa vitamin yang paling berkesan. Jom kita study sama-sama:

Vitamin C dan E dan Selenium 
Kajian telah mendapati bahawa vitamin C dan E , serta selenium, boleh membantu melindungi kulit daripada kerosakan matahari dan kanser kulit. Dan sebenarnya boleh menterbalikkan beberapa perubahan warna dan kedutan yang berkaitan dengan penuaan. Antioksidan berfungsi dengan mempercepatkan sistem pembaikan semula jadi kulit dan dengan terus menghalang kerosakan yang lebih teruk , kata Karen E. Burke , MD , PhD, Gunung Sinai School of Medicine jabatan dermatologi .

Burke mengesyorkan mengambil makanan tambahan yang mengandungi 1,000 hingga 3,000 miligram vitamin C , 400 unit antarabangsa vitamin E (dalam bentuk D -alpha- tokoferol ), dan 100-200 mikrogram selenium ( l- selenomethionine ) untuk mendapat manfaat yang paling . ( Jangan berikan selenium kepada anak-anak sehingga mereka mempunyai semua gigi dewasa mereka kerana ia boleh mengganggu pembentukan yang betul gigi enamel. )

Koenzim Q10 
Koenzim Q10 adalah antioksidan semula jadi dalam badan yang membantu sel-sel membesar dan melindungi mereka daripada sebarang kejadian kanser. Sampai satu tahap koenzim Q10 akan menurun secara semulajadi dan ini adalah salah satu penyumbang kepada penuaan kulit.Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Biofactors itu mendapati bahawa menyapu koenzim Q10 untuk kulit membantu mengurangkan kemunculan kedut. Kebanyakan kajian yang dijalankan setakat ini telah menggunakan kepekatan 0.3 % ..

Alpha- Lipoik Asid 
Antioksidan ini , apabila disapu seperti krim , boleh membantu melindungi kulit daripada sinaran matahari. Kajian telah melihat krim dengan kepekatan 3% -5 % , digunakan setiap hari dengan perlahan-lahan akan memperbaiki kulit yang berubah kerana sinaran matahari. 

Asid retinoic 
Asid retinoic adalah bentuk aktif bagi vitamin A dalam kulit dan "standard emas" dalam anti -penuaan penjagaan kulit , menurut Burke. Asid retinoic Topikal (nama-nama jenama Renova dan Retin -A ) merawat kedutan halus , tanda penuaan, dan kulit kasar yang disebabkan oleh pendedahan matahari . Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Sains dermatologi , penyelidik mendapati bahawa rawatan dengan asid retinoic memuulihkan gentian elastik yang menjaga ketegangan kulit dan mengurangkan penampilan kedutan .

Asid retinoic datang dalam gel dan krim bentuk , yang biasanya digunakan sekali sehari. Walaupun dermatologi yang digunakan untuk mempercayai bahawa asid retinoic membuatkan kulit lebih sensitif kepada cahaya matahari ,namun sekarang mereka tahu bahawa ia sebenarnya melindungi daripada kerosakan matahari lagi .

Jika anda menyapu asid retinoic yang berkepekatan tinggi dan terlalu kerap , ia boleh menyebabkan kemerahan , kekeringan melampau, dan mengelupas. Burke mengesyorkan bermula dengan kepekatan yang rendah ( produk asid retinoic adalah dari 0.01% dalam gel kepada 0.1 % dalam krim ) dan menyapu sekali setiap malam kedua atau ketiga untuk menterbalikkan kerosakan foto lebih perlahan.

Flavonoid ( Teh Hijau dan dan Coklat ) 
Teh hijau dan ya, coklat juga  mungkin membantu memperbaiki kulit anda . Kajian menunjukkan bahawa flavonoid dalam teh hijau adalah antioksidan kuat yang boleh membantu melindungi kulit daripada kanser dan keradangan. Kajian di Jerman dalam Jurnal Pemakanan mendapati bahawa wanita yang minum koko panas dengan kepekatan flavonoid yang tinggi selama tiga bulan mempunyai kulit lebih lembut, kulit lebih licin berbanding wanita yang minum koko panas dengan kepekatan flavonoid yang lebih rendah.

Satu lagi kajian , di Jurnal Akademi Dermatologi Amerika, mendapati bahawa wanita yang kulitnya telah dirawat dengan ekstrak teh hijau lebih dilindungi daripada kesan buruk pendedahan cahaya matahari. Walaupun keputusan ujian kelihatan bagus setakat ini, lebih banyak kajian diperlukan untuk membuktikan bahawa flavonoid berkesan dan untuk menentukan dos yang terbaik, mengikut Burke.

B Vitamin 
Vitamin B adalah penting untuk sel-sel di seluruh badan, termasuk sel-sel kulit. Adalah penting untuk mendapatkan cukup makanan yang kaya dengan vitamin B, seperti ayam , telur dan produk bijirin diperkaya, kerana kekurangan vitamin B boleh menyebabkan kulit kering dan gatal.

Penyelidikan menunjukkan bahawa sesetengah vitamin B bermanfaat apabila digunakan kepada kulit.
Sebagai contoh, dalam satu kajian tikus hairless, penyelidik di Kawasaki , Jepun, didapati menyapu antioksidan yang diperolehi daripada vitamin B-6 mampu melindungui kulit daripada sinaran matahari dan membuatkan kedutan berkurangan. 

Antioksidan lain
Banyak ekstrak berasaskan tumbuhan lain sedang dikaji untuk kesan positif mereka pada kulit, sama ada apabila dimakan atau disapu. Contohnya adalah rosemary , pes tomato ( lycopene ) , pati biji anggur , buah delima , dan soya. Sesetengah pakar merasakan bahawa campuran banyak antioksidan dan ekstrak yang berbeza mungkin lebih berkesan daripada produk-produk individu . Jawapan akhir mengenai dos yang terbaik akan ditentukan oleh penyelidik.

Sumber : WebMD

Itu adalah antara-antara vitamin yang selalu kita dengar berkesan kepada kulit dan jika korang mahu menggunakan vitamin atau antioksidan untuk kulit korang adalah lebih baik untuk meminta dermatologi korang untuk mendapatkan nasihat sebelum membelinya.Ini pendpaat saya bagi mereka yang mempunyai masalah kulit la bagi yang tiada boleh juga mendapatkan nasihat pakar terlebih dahulu.

Shaklee menyediakan rangkai produk yang mempunyai vitamin-vitamin yang betindak sebagai antioksidan:

Sustainded Release Vita C 500 mg
  • merangsang pembentukan kolagen
  • mencerahkan kulit
  • melambatkan penuaan dan pigmentasi
  • mampu menolong sistem badan menghapuskan radikal bebas
Vita E Complex (Dgn Selenium)
  • Melambatkan penuaan, garisan halus,kedutan,parut dan jerawat
  • Anti oksidan yang kuat untuk mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas
  • Memulihkan tesktur kulit dan tona muka
  • Meningkatkan kemampuan reproduktif
Nutriferon
  • Melambatkan penuaan dengan merangsang pengeluaran makrofag
  • Mengurangkan radikal bebas
  • Meningkatkan imunisasi 
  • Membantu mengurangkan jerawat
CarotoMax
  • Mengurangkan radikal bebas dan menyingkirkan sel-sel mati akibat teroksida
  • Membantu melegakan masalah kulit (jerawat,kulit kering,psoriasis)
  • Mempertingkatkan penglihatan
  • Melambatkan proses penuaan
Garlic
  • Detoksifikasi
  • Antibiotik yang selamat dan semulajadi
  • Mencegah kanser
Vivix
  • Anti penuaan
  • Antioksidan yang kuat
  • Menyokong sistem imun
B Complex
  • Mengandungi kesemua 8 vitamin (B1.B2.B3,B5,B6,B12,Asid Folik dan Biotin)
  • Anti stress
  • Meningkatkan metabolisme





0 comment... add one now