Sharing is caring...
Sejak
berkecimpung dalam bidang Shaklee ni satu benda yang saya belajar adalah
sharing is caring. Jangan berhenti sharing info yang berguna, jadi itu yang
saya buat. Takper lah kalau ada yang tak suka tapi mana tahu satu hari nanti ia
akan berguna kan. Begitu juga dalam group bisnes kami, tak kira la upline,
downline even sideline semuanya akan share info masing-masing. Berkongsi
pendapat dan pengalaman sesama sendiri, kami dah ibarat adik beradik.
Dengan
customer pula kami diajar untuk layan mereka sebaik mungkin dan selembut
mungkin. Ragam customer memang macam-macam tapi kita sebagai seller kena
bersabar la sebaik mungkin. Benda yang paling seronok sebagai seller adalah
bila customer bagi feedback yang memberansangkan.
Ex-opismate
pangkat adik pada saya tetiba PM bagitau ESP yang dia beli sebelum jadi ahli
dulu make wonder tu her. Masa 1st pregnancy cik adik manis ni punya strectmark
agak teruk katanya, semasa pregnancy kedua dia ambil ESP and wallah strectmark
dia hilang dan kejang. Berbunga-bunga rasa hati sebab ada customer dah
merasakan dan mengakui kehebatan Shaklee. Mula-mula ambil vitamin untuk diri
sendiri kemudian bila sudah pregnant ambil lagi. Last-last jadi ahli terus
sebab tahu kelebihan jadi ahli Shaklee. Berpantang dengan set Shaklee dan
sampai belikan Vivix utk ibunya.
Ada
seorang lagi customer ex-opismate jugak ambil Herb Lax pada permulaan kemudian
ambil Carotomax untuk silau beliau. Kemudian ulang lagi ambil Carotomax sebab
silaunya sudah berkurangan, saya ajak untuk dia jadi ahli kerana dia dah
regular ambil Carotomax. Cik Puan ini refuse atas alasan nak sokong bisnes
kengkawan, menitik air mata saya kerana Allah berikan customer yang baik hati
macam ni.
Pujian
daripada customer memang akan buat hati seller macam saya ni berbunga-bunga.
Seorang suami yang prihatin belikan bidadari syurganya set menyusu semasa beliau sedang bertarung untuk
bersalin, tersentuh hati saya dengan keprihatinan si suami. Selepas set
bertukar tangan macam biasa saya akan guide macam mana nak ambil, do n donts
dan apa perkara yang berkaitan. Komen dari si suami itu membuatkan hati saya
tersentuh, katanya tak rugi membeli dengan saya kerana penjelasan yang
diberikan sangat memuaskan hati. Sekali lagi ucapan syukur pada Ilahi kerana
temukan saya dengan customer yang baik hati begini.
Setiap
prospek akan saya layan sebaik mungkin walaupun kadang kala ada yang kekwat,
kerek tapi biarkan sajer selagi tak melampau. Setelah konfem membeli dan barang
sudah sampai di tangan akan saya guide sampai dia faham bagaimana nak ambil
vitamin tersebut. Saya dah rasai kebaikan Shaklee dan saya nak customer2 saya
juga rasa benda yang sama. Jadi kenalah jaga dan jawab segala kemusykilan
mereka dengan baik kan.
Ini
antara customer yang menyentuh hati saya, ramai lagi sebenarnya. Semua terpahat dalam fikiran ini.
Semoga
saya dapat bantu lebih ramai lagi mereka yang diluar sana untuk jadi lebih
sihat dan membantu mereka yang berminat untuk tambah pendapatan. Kenapa saya
kata boleh tambah pendapatan? Sebab Shaklee menawarkan pelbagai insentif bagi
distibutornya. Ada milestone yang perlu dicapai oleh setiap distributor utk
rasa insentif Shaklee itu, so siapa yang rajin akan dapat lah. Lagipun, bisnes
ini boleh dibuat daripada rumah tak perlu untuk keluar cari prospek, simpan
stok bebanyak dekat rumah. Shaklee sudah bina sistem online untuk memudahkan
kami membuat order so tgu jer lah abg Gdex ker Citylink datang hantar kemudian
atas kemahuan sendiri boleh pos kepada customer sendiri ataupun COD.
Kalau
xnak pos sendiri pun boleh, shaklee akan uruskan penghantaran cuma bayar kos
postage sajer lah. Kan senang tu, xder pc or laptop di rumah Shaklee Apps ada.
Sekarang era smartphone kan, semua benda boleh buat dengan telefon. Jadi jika
menjana pendapatan tambahan boleh hubungi saya yer.