Khasiat Herba-Herba Yang Kita Gunakan Setiap Hari Tetapi Ada Khasiat Yang Mengagumkan


Siapa sangka herba harian yang kita guna didapur ada khasiat yang hebat. Ciptaan Allah itu indah dan setiapnya ada tujuan yang tersendiri. Sebagai contoh halia, jus halia jika diamalkan minum malam dan pagi membolehkan badan kita sihat dan membantu menurunkan paras kolesterol kerana ia melancarkan peredaran darah. Halia juga sangat baik boleh membunuh bakteria dan melancarkan sistem pencernaan.Semasa berpantang juga elok diamalkan kerana halia bersihat panas untuk mengeluarkan angin.

Lidah buaya atau alor vera selalu kita tahu ia bagus untuk kecantikan namun ia juga bagus untuk rambut. Jika kita luka atau melecur sapukan sari lidah buaya kepadanya kerana sari lidah buaya ada kandungan anti keradangan. Satu lagi herba yang memanaskan badan adalah lada hitam tetapi bukan itu sahaja khasiat lada hitam ada mengandungi antibiotik semulajadi untuk merawat sakit perut akibat sembelit dan melancarkan pencernaan. Ia juga boleh membantu meringankan batuk berkahak dan hidung tersumbat.

Pernah dengar oregano tak? Ni omputih punya herba, kalau masak masakan western herba-herba seperti oregano, tyhmes dan basil selalu dengar dan digunakan. Oregano mengandungi vitamin A dan vitamin C yang menjadikannya antioksidan yang baik dan menguatkan . Boleh digunakan untuk mencantikkan badan dan rambut. 1 gm oregano mempunyai 42 sifat antioksidan lebih kuat daripada epal. Basil juga mempunyai banyak manfaat, bukan sahaja untuk mewangikan masakan tetapi boleh membunuh bakteria akibat keputihan, mencegah bau badan, menjaga kesihatan jatung.

Asam jawa mesti ada dikebanyakkan dapur kerana ia membantu menghilangkan hanyir ikan dan menyedapkan masakan. Namun asam jawa mempunyai khasiat mengubati masalah hempedu dan melawan jangkitan virus jika diminum airnya. Air asam jawa yang dicampurkan madu atau gula akan meningkatkan metabolisme dan menurunkan gula dalam darah, Jus kunyit juga merupakan air yang mak bidan suka bagi minum ketika pantang untuk mengecutkan rahim tetapi jus kunyit juga dapat mengatasi masalah diebetes, menguatkan sistem metabolisma dan menjaga kesihatan hati. Jika diamalkan dapat melancarkan sistem pencernaan, menurunkan paras kolesterol dan mencegah serangan kanser.

Daun pudina mempunyai bau serta rasa yang menyegarkan dapat mengatasi rasa mual dan loya. Jika minum teh yang ditambah daun pudina didalamnya membantu badan mengeluarkan angin dan membuatkan perut sentiasa selesa. Hebatkan khasiat herba macam-macam khasiat ada padanya. Bukan sahaja sedap bila dimasukkan dalam makanan.

Produk Shaklee juga diperbuat daripada herba-herba kerana herba banyak khasiatnya. Contoh produk Shaklee Peppermint-Ginger Plus, Herb-Lax , Dtx Complex dan Alfalfa Complex.

Peppermint-Ginger Plus
- melegakan otot perut
- melegakan mual/loya sesuai untuk morning sickness
- melancarkan proses pencernaan

Herb-Lax
- membantu masalah sembelit
- mengempiskan perut
- membantu mengembalikan pergerakan usus yang normal.

Dtx Complex
- membantu membersihkan hati dari toksin
- membantu mengawal gula dalam darah
- membina semula sel-sel hati

Alfalfa Complex
- melawan alahan
- menyingkirkan lemak dan kolesterol
- mengeluarkan toksin dari dalam badan




Jika berminat boleh hubungn saya, insya allah consultation  terbaik akan saya berikan.


0 comment... add one now