Nak kulit cantik berseri-seri tak?

kulit cantik - ayuhsihat@blogspot.com
image

Siapa yang tak nak kulit yang cantik, gebu, licin, bebas jerawat, tiada parut ha banyak lagi saya listkan hehehe bottom line is who doesn't want beautiful skin right?

Banyak cara nak dapatkan kulit cantik ni, jaga pemakanan, makan vitamin, bersenam, facial, spa dan macam-macam lagi lah. Cara saya makan vitamin, jaga pemakanan dan buat penjagaan kulit yang asas (cuci, penyegar & pelembap). Saya tak pernah buat facial sebab takut. Vitamin yang saya ambil adalah vitamin C, vitamin E dan B Complex.

B Complex membantu detok badan jadi bila toksin kurang dalam badan kulit pun bertambah sihat. Bonus lain bila ambil B complex adalah rambut menjadi sihat dan kurang stress. Vitamin C pula antioksidan yang bagus, membantu pembentukan kolagen, menyekat pigmentasi (jeragat) dan bonus bila ambil Vitamin C pula sistem imun akan bertambah kuat dan jika ada masalah insomia insya allah membantu. Vitamin E pun kawan baik kulit bagus untuk perangi jerawat, anti penuaan, anti oksidan yang bagus. Vitamin E pun ada bonus juga kalau ambil kesihatan jantung terjaga dan membantu meningkatan kesuburan terutana kaum lelaki.

Jerawat memang masalah utama  kulit kerana apabila ia muncul kulit akan merah kemudian parut hitam akan muncul lepas tu. Pernah dengar tidak elok picit jerawat? Memang betul tak elok kerana bila dipicit kulit akan melecet kemudian parut akan menjadi lebih hitam dan dalam. Jadi janganla picit buat tambah masalah jer. Jerawat berpunca dari pori-pori tersumbat dan hormon. Oleh itu penjagaan asas kulit tidak boleh diabaikan sama sekali.

Bagi saya alhamdulillah tiada masalah jerawat tetapi kulit saya senang sunburn dan kalau ada parut susah hilang. Jika orang lain seminggu sudah hilang sunburn saya ambil berminggu-minggu. Oleh itu saya ambil vitamin c, vitamin e dan b complex untuk membantu penjagaan dari dalam disamping mencuci dan melembap. Disebabkan kulit saya senang sunburn setiap kali ada aktiviti luar saya akan guna krim yg mempunyai uv protection yang tinggi. Setiap kulit setiap individu lain masalahnya jadi kenali kulit korang supaya senang nak banteras.

Sedikit tips penjagaan kulit dari saya:

1. Cuci muka at least sekali dalam kalau malas sesangat sebab habuk dan debu ada dimana-mana sahaja.

2. Pilih pencuci muka yang sesuai jangan main hentam keromo jer. Salah pilih pencuci muka nanti muka akan bermasalah. Ha kemudian jangan pula pakai sabun badan guna cuci muka yer, kulit muka lebih nipis daripada kulit badan. Nanti kulit mula bermasalah jangan salahkan orang lain selain daripada diri sendiri.

3. WAJIB guna pelembap selepas mencuci supaya kulit muka sentiasa lembap dan sihat. Ha lupa pula kalau boleh gunalah penyegar atau toner selepas mencuci untuk menyegarkan kulit.

4. Pilih produk yang sesuai, kalau kulit berminyak guna produk yang kurang berminyak, jika kulit kering guna produk yang sedikit berminyak supaya dapat seimbangkan kelembapan kulit.

5. Kalau boleh gunakan skrub seminggu sekali untuk membuang kulit mati, gunakan produk yang lembut supaya tidak merosakkan kulit baru.

6. Masker juga membantu didalam mendapatkan kulit yang cantik. Salah satu yang saya suka tentang produk Shaklee ni vitamin dia boleh dijadikan masker. Masker Vitamin e dan ESP bagus untuk sunburn, vitamin c boleh kecutkan jerawat dan alfalfa boleh digynakan untuj scrub.

7. Minum air secukupnya supaya badan dan kulit sentiasa hidrasi.

8. Makan makanan berkhasiat dan seimbang.

9. Buat detoks sekali sekala supaya toksin dapat dibuang, toksin juga menjadi punca kulit bermasalah.

10. Tidur secukupnya, kulit juga perlu rehat.

11. Jangan tidur dengan make up, big no no yer. Kalau malas nak cuci make up jangan pakai make up, bila kulit bermasalah salahkan diri sendiri. Macam nak kurus juga ambilla macam-macam produk kalau tidak cut down calories intake macam mana nak kurus. No short cut.

12. Pakai krim yang mempunyai uv protection untuk melindungi kulit daripada sinaran uv dan mengelakkan jeragat.

Ok la itu sahaja buat masa ini. Nanti saya share petua atau home remedy untuk jaga kulit pula yer.
Shaklee ada menawarkan rangkaian set untuk kecantikkan kulit juga :

kulit cantik, kulit kusam, jerawat, kulit glowing


Set Kulit Menawan :
Vitamin E, Vitamin C Sustained Release, B Complex dan GLA Complex
= RM 385 

Set Jerawat
Vitamin E, B Complex, GLA Complex, Vitalea, Zinc 
= RM 416.50

Set Baget Jerawat 
ESP, Vitamin E
= RM 299

Set Baget Kulit Menawan
Vitamin E, Vitamin C Sustained Released
= RM 241


image

0 comment... add one now