9 Cara Mendapatkan Kulit Cantik Berseri-seri Tanpa Sudah Payah




Kita semua tahu kalau nak badan kuat kena bersenam tetapi macam mana nak jadikan kulit kita pula yang kuat? Ha pernah terfikir tak, kulit kita adalah organ terbesar dekat badan kita ni sebab seluruh badan kita diselaputi kulit.  Kulit tugas dia menjadi penebat supaya kita sentiasa panas bila sejuk dan menjadi sejuk bila cuaca panas, melindungi organ dalaman kita. Ia juga memainkan peranan penting didalam penampilan kita betul tak? Jadi ini antara cara kita menjadikan kulit kita kuat dan sihat.

1. Pakai Sunscreen
Antara perkara penting adalah sunscreen sebab cahaya matahari sekarang agak berbahaya berbanding dahulu. Kenapa? Kerana cahaya ultraungu dan radiasi yang menembusi kulit bukan sahaja membuatkan kulit nampak tidak sihat dan cantik tetapi boleh membuatkan imun kulit hilang. Jadi sebelum keluar rumah sila pakai krim yang mempunyai SPF 35 keatas tidak kiralah hujan atau tidak untuk mengelakkan kulit rosak. Menurut Dr. Ava Shamban, MD pakat dermatologi di Beverly Hills lebih 5.4 juta kes kanser kulit non-melanoma dirawat di Amerika Syarikat, itu di AS di Malaysia tidak tahu la berapa sebab matahari disini sepanjang tahun ada. Jadi sila pakai krim untuk melindungi kulit tak kira hujan ataupun mendung kerana ia akan melindungi kulit dari dalam.

2. Perlindungan Dengan Antioksidan

Faktor-faktor persekitaran seperti ekzos kereta, asap rokok dan racun perosak semua boleh membawa kepada radikal bebas kerosakan kulit kita. Radikal bebas juga dicipta oleh badan kita sebagai hasil sampingan metabolisme, namun radikal bebas boleh  meningkat dengan kekurangan tidur, tekanan yang berlebihan atau tabiat makan yang buruk. Nasib baik, kita boleh lawan  radikal bebas dengan antioksidan. "Antioksidan menstabilkan radikal bebas supaya mereka tidak merosakkan kolagen dan tisu elastik," kata Debra Jaliman, MD, pakar dermatologi dan pengarang “Skin Rules: Trade Secrets From a Top New York Dermatologist.” Berikut adalah sedikit sains di sebalik prinsip ini: Radikal bebas adalah molekul oksigen yang tidak stabil dengan elektron tunggal. Antioksidan akan berkongsi elektron dengan radikal bebas, menjadikan ia stabil dan tidak berminat menyerang kolagen anda. "Beberapa antioksidan yang kuat adalah vitamin C, niacinamide, ekstrak grapeseed, resveratrol dan teh hijau," kata Dr. Jaliman. Mencari serum penjagaan kulit dengan salah satu daripada bahan-bahan ini untuk membantu menguatkan kulit kita. Point no 2 ni buat saya senyum jer sebab antioksidan yang doktor ni syorkan ada pada Shaklee.


3. Makan Kacang

Ha pelik tak? Orang kata makan kacang nanti senang naik jerawat kan tapi kenapa disarankan makan kacang pula ni. Kacang yang disyorkan adalah kacang walnut sebab walnut ada kandungan asid lemak omega-3 berasaskan tumbuhan (ALA) daripada kacang-kacang yang lain. Walnut sarat dengan copper sejenis mineral yang merangsang pengeluaran kolagen. Makan kacang walnut sebagai snek atau masukkan didalam salad dapat membantu memperbaiki kulit kita dan tesktur serta boleh mengelupaskan calluses (lupa bahasa melayu dia apa,sorry). Walnut juga mengandungi protein yang meningkatkan pengeluaran kolagen  bersama-sama dengan biotin, vitamin B, yang membantu dengan fungsi hormon dan meningkatkan kesihatan kulit saranan daripada Beth Warren, penasihat pemakanan. Kalau tak suka walnut boleh ambil badam atau kacang brazil.
  
4. Mengekalkan Kelembapan

Kalau kulit kita kering mesti rasa tak best kan tapi tau tak kulit kering sebenarnya lemah. Apabila kulit kita kering, akan ada rekahan mikro dimana bakteria, kulat dan virus boleh masuk. Jika kulit terlalu kering, kita kan terdedah kepada pelbagai jangkitan sebab benteng pertahanan kita iaitu kulit sudah lemah. Jadi penting untuk kita kekalkan kelembapan kulit, gunakan krim yang mampu berbuat demikian. Antara cadangan guna krim yang ada asid hyaluronik yang boleh memegang 10000 kali beratnya dalam air ataupun pelembap bukan berasaskan air seperti kelapa atau minyak badam tetapi sapu sebaik sahaja selepas mandi untuk penyerapan maksimum.
 

5. Melembapkan Dari Luar Dan Dalam

Penting untuk kita mejaga kulit dari dalam juga walaupun kita menlindungi kulit dari luar dengan menggunakan krim pelindung matahari. Bagaimana? Dengan cara minum air yang cukup dan kurangkan kafein dan pengambilan alkohol kerana kafein dan alkohol boleh mendehidrasikan kita (tapi hakak suka minum kopi camner tu). Kulit mengandungi kira-kira 30% air yang menyumbang kepada daya tahan, keanjalan dan kemontokan kulit. A 2011 kajian dari Jabatan Pemakanan di Universiti North Carolina menekankan hakikat bahawa pengambilan air memang boleh meningkatkan ketebalan kulit dan ketumpatan serta peningkatan penghidratan kulit. Menurut National Academy of Science Institute of Medicine, majoriti individu yang sihat seorang penghidratan harian mereka memerlukan hanya dengan membiarkan dahaga menjadi panduan mereka tidak perlu ikut peraturan 8 gelas sehari. Antara punca air adalah buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan berasaskan cecair seperti sup. Pendapat saya pula jika anda seorang tidak suka minum air silalah ambil 8 gelas sehari supaya badan tidak hilang kelembapan.


6. Basuh muka dengan betul.

Ia mungkin kelihatan cukup mudah, tetapi mencuci muka  adalah satu langkah penting dalam menjaga kulit kita. "Adalah penting untuk mencuci muka anda apabila anda datang dari luar untuk mencuci apa-apa pencemaran yang mungkin pada kulit anda," kata Dr. Debra Jaliman. Walaupun ia adalah penting untuk mencuci kotoran yang melekat pada hari itu, anda boleh menyebabkan kerosakan yang lebih baik jika anda menanggalkan kulit anda minyak semula jadi (ingatlah: kelembapan adalah perlindungan). Memilih air suam (tidak panas) dan pembersih yang lembut seperti Cetaphil atau kaedah minyak pembersihan, yang bergantung kepada minyak yang menenangkan untuk membuang solekan dan toksin pada kulit sambil tetap ia lembap.


7. Go Greek

Masih belum bertukar ke yogurt Greek? "Kandungan protein yang tinggi dalam yogurt Greek, kira-kira dua kali ganda berbanding yogurt biasa, menyumbang kepada kulit yang lebih sihat dan kuat," jelas pakar pemakanan Beth Warren. Protein adalah nutrien penting dalam membina kolagen, komponen utama untukkulit yang kuat dan lembut. "Kolagen adalah salah satu protein yang paling berharga dalam badan anda. Ia adalah bahan simen seperti yang mengikat bersama-sama sel-sel di dalam badan anda, membawa kepada lebih keanjalan kulit, "kata Warren. Jadi selepas ni kita guna togurt Greek untuk sarapan atau sebagai pengganti mayonis dalam salad.

 8. Membina Kekuatan Dengan Microneedling

Selalunya dipanggil penggelek derma atau microneedling, peranti pegang tangan mengandungi beribu-ribu jarum kecil yang anda roll seluruh muka anda dan membuat beribu-ribu lubang-lubang kecil. Prosedur ini menjadikan kecederaan mikroskopik pada kulit yang menghantar kulit ke dalam fasa pemulihan, menggalakkan kulit anda untuk mewujudkan bit baru elastin dan kolagen. Bunyi menakutkan? Ini sebenarnya agak menyakitkan, kerana jarum yang begitu kecil dan peranti boleh didapati secara komersial mempunyai jarum yang sangat pendek yang sukar untuk penyalahgunaan. Di rumah peranti boleh membawa peningkatan ketara dalam parut dan kedutan, manakala microneedling peranti di pejabat doktor kulit sering mempunyai jarum lagi yang boleh menyebabkan kesakitan lebih sedikit, tetapi juga hasil yang lebih besar. Macam seram jer jadi sila berjumpa pakar dermatologi sebelum main beli alat ini dan buat di rumah, nanti daripada nak kulit cantik dapat kulit berparut-parut.



9. Makan (Bukan Sapu) Kolagen

Kolagen adalah satu blok bangunan utama kulit yang kuat, dan banyak krim dan losyen mendakwa mengandungi bahan ini untuk menjadikan kulit anda lembut dan berseri. Tetapi kenyataannya:. Molekul kolagen terlalu besar untuk menembusi kulit dari luar dalam Sama seperti losyen, krim kolagen boleh melembapkan kulit dan menjadikan ia kelihatan lebih kuat dan lebih lembut, tetapi ia benar-benar hanya duduk di atas kulit. Untuk kekuatan kulit sebenar, kolagen mesti datang dari dalam. Walaupun terdapat perdebatan tentang keberkesanan makanan tambahan kolagen, 2013 kajian Jerman mendapati peningkatan statistik yang signifikan dalam keanjalan kulit dalam kumpulan wanita berumur 35 hingga 55 tahun yang mengambil suplemen kolagen hidrolisat berbanding kumpulan yang mengambil placebo.

Sumber : Livestrong



0 comment... add one now