Ramadan 2013 with Shaklee


Ramadan Datang Lagi..

     Siapkan diri untuk menghadapi bulan penuh barakah ini. Terawih, qiamullail dan tadarus sebanyaknya. Kebiasaan bulan puasa cuaca akan panas sedikit dari selau. Itu semua untuk menguji kesabaran dan setiap daripada apa yang kita buat akan ada balasannya.

    Di bulan puasa kita perlu menjaga badan kita dan jangan jadikan berpuasa sebagai alasan untuk kita makan dan minum semahunya ketika berbuka. Salah satu istimewanya bulan Ramdan adalah untuk badan kita berehat disiang hari, ibarat annual leave yang dapat setahun sekali.

    Semasa bersahur kita perlu makan untuk mendapat tenaga sepanjang hari disamping mendapat pahal jika bersahur. Rasulullah suka umatnya yang melambat-lambatkan sahur. Bagi yang tak lalu nak makan awal pagi boleh ambil vitamin Shaklee disampaing makanan yang ada boleh makan. Insya Allah badan boleh bertahan sepanjang hari. Seperti saya ketika bersahur saya akan makan nasi seperti biasa dan ambil ESP+Performance Drink (PD) kemudian ambil alfalfa,Vita C dan B complex. Disebabkan saya masih menyusu badan jadi saya memerlukan extra kalori. Semasa berbuka pula saya akan mula berbuka dengan kurma mengikut sunnah Rasulullah dan minum PD bagi mengembalikan tenaga dengan segera. Kemudian berbuka macam biasa dan sebelum terawih ambil Vitalea,Alfalfa dan Lecithin. Biasalah bulan puasa kadang-kandang terlebih makan makanan berminyak dan berlemak jadi Lecithin akan tolong buang lemak-lemak tersebut.

Bagi yang ingin berdiet bulan puasa adalah waktu yang sesuai kerana semua orang berpuasa jadi kurangla rasa nak makan. Badan akan mula membakar stok-stok lemak yang ada menghasilkan tenaga. Jadi ketika inilah kita boleh ambil Lecithin atau Omega Guard bagi membantu badan kita membakar lemak dengan lebih berkesan. Kemudian flush out dengan Alfalfa ataupun Herba Lax (bagi ibu yang tidak emnyusukan bayi). Menarik kan!

Serba sedikit penerangan mengenai vitamin-vitamin yang saya sebut di atas.

ESP adalah sumber protein yang bagus dan mengandungi asid-asid amino yang badan kita perlukan. Mengenyangkan bagi jangka masa yang lama dan membekalkan tenaga.

Performance Drink minuman yang mengekalkan kandungan air dalam badan disamping memberikan tenaga. Ia memastikan sel-sel badan sentiasa segar agar kita tidak cepat lesu dan penat.

Vitalea pula multivitamin terbaik untuk kita, mengandungi pelbagai vitamin tang badan kita perlukan. Melengkapkan keperluan nutrisi harian.

Vita C Chew menolong menguatkan imunisasi badan dan membantu penyerapan vitamin lebih efisien.

Alfalfa bertindak sebagai fiber/serat yang badan perluakn tetapi bukan setakat itu khasiatnya ia juga bertindak sebagai milk booster bagi ibu-ibu dan juga membantu dalam penurunan berat badan.

B Complex membantu mengawal stress dan memberi kecergasan minda agar kita kekal fokus.

Lecithin membantu membuang lemak-lemak yang berlebihan. Bagi yang ingin menguruskan badan ini peluang anda.

Istimewanya vitamin shaklee ada lah kita boleh mix dan match. Jika tidak mahu ambil vitamin sebagaimana yang saya ambil boleh ambil ESP sahaja atau PD sahaja atau ESP dan PD sahaja.

Berikut beberapa cadangan saya:

Sahur:
1. ESP+PD+Vita C+Alfalfa+B Complex
                atau
2. ESP+PD+B Complex
               atau
3. ESP+PD
              atau
4. PD+Vitalea+B Complex
             atau
5. ESP

Berbuka:
1. Vitalea+Alfalfa+Lecithin+PD
            atau
2. PD+Vitalea+Alfalfa
           atau
3. PD+Lecithin+Alfalfa
          atau
4. Lecithin+Alfalfa
         atau
5. Vitalea





0 comment... add one now