Doa mendoakan itu amalan mulia

Assallamualaikum semua yg dimuliakan Allah.Salam jumaat penghulu segala hari.semoga Allah merahmati  semua diampunkan Allah segala dosa walaupun sebanyak pasir dipantai.diberikan kejayaan dan kebahagian dunia dan akhirat dan dijauhkan dari azab nerakaNya dan dikurniakan syurga FirdausNya .Aamiin.

BismillahirRahmanirRahiim..
Doa-mendoakan adalah satu amalan yang mulia, sunnah Nabi s.a.w dan sangat dianjurkan.. Memberi dan menerima doa adalah hadiah terbaik !

ALLAH Ta'ala pernah mendidik Rasul-Nya dengan sebutan firman ini:
وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ۗ
"Dan mohonlah istighfar terhadap dosamu, dan juga terhadap (dosa-dosa) kaum Mukminin dan Mukminat!"
[Muhammad: 19]

ALLAH berfirman lagi dalam hal ini:
وَالَّذِينَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا iوَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

"Dan mereka yang datang sesudah orang-orang yang terdahulu itu menyebut di dalam doanya: Tuhan kami! Ampunilah kami, dan saudara-saudara kami yang beriman terdahulu dari kami, dan janganlah letakkan pada hati-hati kami perasaan dengki terhadap orang-orang yang beriman. Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau adalah Maha Lembut Lagi Pengasihani."
[Al-Hasyr: 10]

Tersebut di dalam sebuah sabda yang lain:
"Doa seorang Muslim terhadap saudaranya di belakang matanya adalah mustajab, pada kepalanya terdapat Malaikat yang bertugas, setiap kali dia berdoa buat saudaranya apa saja sang Malaikat itu akan mengaminkan seraya berkata: Bagimu pula sama seperti yang engkau pohonkan!"
[Riwayat Muslim]

Kesimpulannya, mendoakan segala kebaikan itu bagi siapa sahaja dari kaum Muslimin akan dikabulkan Tuhan, dan bagi orang yang berdoa pun akan mendapat kebaikan yang sama. Jadi mengapa tidak mengambil perhatian seruan yang serupa ini, yang mana ALLAH Ta'ala sentiasa menunggu kita untuk merakamkan doa-doa seperti itu untuk kepentingan diri kita dan sekalian kaum Muslimin..
Jom kita saling doa mendoakan antara kita yang masih hidup dan tak lupa juga kepada saudara-saudara kita yang telah pergi...sebab suatu hari nanti pasti kita juga akan menunggu2 hadiah doa daripada mereka yang masih hidup 💚

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

"Ya Allah, kami memohon kepada-Mu permintaan terbaik, doa terbaik, kejayaan terbaik, ilmu terbaik, amal terbaik, kematian terbaik, pahala terbaik, kehidupan terbaik.
Kuatkanlah iman, islam dan ihsan kami, beratkanlah timbangan kebajikan kami, tinggikanlah darjat kami, terimalah solat kami, ampunilah dosa-dosa kami dan masukkanlah kami ke dalam syurga Firdaus.Allahuma Aamiin Ya Rabball.Aalamiin.

Doa mendoakan itu amalan mulia

0 comment... add one now