Penyakit Jantung Musuh Terbaru Wanita



Haih dah la kanser payudara jadi musuh utama wanita Malaysia sekarang ni masalah jantung pula. Hurm we have to take care ourself more seriously. Here are tips how to take care our heart that most of it we already know but now we need to enforce it.

10 Cara Ambil Penjaga Kesihatan Jantung

1. Jadualkan Pemeriksaan Tahunan
Jantung anda adalah di tangan anda. Setiap tahun pada hari lahir anda, jadual pemeriksaan untuk mempunyai tekanan darah anda, kolesterol dan paras glukosa diperiksa, dan tanya doktor anda untuk membantu anda mencapai atau mengekalkan berat badan yang sihat. Pastikan anda mengikuti cadangan profesional penjagaan kesihatan anda, termasuk mengambil ubat-ubatan yang ditetapkan seperti yang diarahkan.

2. Lakukan senaman
Lakukan senaman ringan atau berjoging di tempat untuk sekurang-kurangnya 15 minit sehari semasa menonton rancangan TV kegemaran anda. Meningkatkan aktiviti anda dengan lima minit setiap minggu sehingga anda mendapat sekurang-kurangnya 30 minit pada kebanyakan hari dalam seminggu.Jika senaman dan diet tidak membawa anda ke matlamat anda, tanya doktor anda tentang menambah ubat.

3. Minum Air Lebih
Ambil botol air dengan anda di mana sahaja anda pergi. Ia akan membuat anda terhidrat dan berat botol akan mengukuhkan lengan anda.Lihat betapa pentingnya akhir, untuk menjaga tubuh badan lebih badan sila minum air secukupnya.

4. Makan Secara Sihat
Sila sembunyikan makanan yang tidak sihat. Letakkan sayuran mentah dan buah-buahan di hadapan di dalam peti sejuk dan makanan ringan yang sihat di hadapan pantri, jadi itu yang anda lihat dahulu. Jika anda mengambil makanan sihat dahulu untuk sekurang-kurangnya 21 kali, pilihan yang sihat akan menjadi kebiasaan.

5. Kawalan Kolesterol
Mengambil makanan yang tinggi lemak tepu, lemak trans atau kolesterol boleh membawa kepada kolesterol darah tinggi. Untuk membantu mengekalkan paras kolesterol anda ke bawah, makan makanan yang rendah lemak tepu dan lemak trans, seperti ayam tanpa lemak atau ayam belanda (dipanggang atau dibakar, dengan kulit dibuang), buah-buahan dan sayuran, rendah lemak atau bebas lemak produk tenusu dan bijirin .

6. Kurangkan Garam
Untuk membantu mengurangkan tekanan darah tinggi, perhatikan pengambilan garam anda. Ia boleh tersembunyi dalam label makanan sebagai natrium alginat, natrium sulfit, natrium kaseinat, dinatrium fosfat, natrium benzoate, natrium hidroksida, monosodium glutamat (MSG), atau natrium sitrat.

7. Berhenti Merokok
Cuba cara empat langkah ini untuk membuang tabiat merokok anda:
Pada Hari 1, mengurangkan bilangan rokok anda merokok separuh
Pada Hari 3, mengurangkan bilangan rokok anda merokok pada separuh lagi
Dan pada Hari 5, potong merokok anda pada separuh lagi
Pada Hari Berhenti anda ... berhenti!

8. Mengekalkan Berat Sihat
Berat badan yang berlebihan meningkatkan risiko penyakit jantung, strok dan kencing manis. Untuk mencapai stabil,menurunkan berat badan secara sihat dan tidak menyakitkan cuba langkah mudah ini. Setiap hari, jika anda makan 200-300 kalori kurang daripada yang anda biasanya akan mengambil, dan senaman sekurang-kurangnya 30 minit pada kebanyakan atau semua hari dalam seminggu, anda akan mendapat lebih dekat dengan matlamat anda dan dapat mencapai berat badan itu stabil dan tidak menyakitkan.

9. Sentiasa Positif
Jika anda tidak mengikit jadual senaman anda, merokok, atau makan hidangan yang menggemukkan, segera kembali pada landasan ke arah mewujudkan semula gaya hidup yang sihat.

10. Beri Diri Kredit
Untuk mengekalkan momentum dengan bersenam, mengurangkan berat badan, atau berhenti merokok, rekod pencapaian anda dan memberi ganjaran kepada diri sendiri dengan melakukan sesuatu yang anda menikmati.

Sumber

Kan saya dah cakap kebanyakkan langkah-langkah ini kita semua sudah tahu tinggal lagi kena kuatkan semangat dan azam untuk melakukannya. Shaklee ada beberapa Vitamin bagi membantu menjaga kesihatan jantung

1. Phytocol-ST
Entri Berkaitan :PHYTOCOL-ST : Kolestrol Blocker Penyelamat Mereka Yang Suka Makan


Bertindak Secara Semula Jadi untuk Merendahkan Paras Kolesterol.Phytocol-ST™ ialah rumusan proprietari yang dapat menghalang penyerapan kolesterol oleh tubuh.

  • Mengandungi bahan-bahan yang terbukti secara klinikal, dan disokong oleh lebih 80 kajian, berkesan untuk merendahkan paras kolesterol LDL secara semula jadi.
  • Dirumus daripada campuran sterol & stanol yang kaya dengan manfaat kesihatan.
  • Membekalkan 2,000 mg sterol & stanol tumbuhan setiap hari, mengikut saranan Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).
2. CoQ Health Plus
Entri Berkaitan : CoQ Heart Membantu Menjaga Jantung Anda


CoQHealth™ Plus mengandungi kesemua proprietari semulajadi daripada campuran 28mg CoQ10 dengan Vitamin E dan ekstrak Teh Hijau yang didatangkan di dalam kapsul bioketersediaan minyak kacang soya bagi memastikan potensi penguraian maksimum dan penyerapan yang lebih baik.

CoQ10 telah ditunjukkan dapat:
• Menyokong penghasilan tenaga bagi jantung
• Menggalak dan melindungi arteri sihat terhadap
   pengoksidaan LDL
• Meningkatkan peredaran darah
• Membantu menambah dan mengekalkan paras CoQ10 di
   dalam darah
  

3. Omega Guard
Entri Berkaitan : Omega Guard Shaklee - Minyak Ikan Terbaik Di Dunia

Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan. Shaklee OmegaGuardTM merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan.  Satu hidangan OmegaGuardTM menyediakan 1000mg asid lemak omega 3  termasuk DHA dan EPA. 


4. Garlic Complex
Entri Berkaitan :Oh Bawang Putih Walaupun Kau Busuk Tetapi... 


Allisin adalah sebatian yang berasal daripada bawang putih dan berfungsi untuk banyak tindakan yang berfaedah.  Allisin tidak terdapat di dalam bawang putih biasa sebaliknya ia dihasilkan apabila bawang putih tersebut dipotong halus atau dihancurkan.  Bawang putih secara tradisinya digunakan untuk melegakan batuk, selsema dan membantu peredaran darah yang baik. Setiap tablet Garlic Shaklee mengandungi 500mg bawang putih

5. Vitamin E
Entri Berkaitan : Vitamin E Shaklee Yang Versatil 

Vita-E complex mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E.
Setiap kapsul gel lembut memberikan:
•    400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg selenium.
•    Membantu dalam memelihara kesihatan baik. 




0 comment... add one now