Diet Ketika Breastfeeding



"Berat saya tak turun pun walaupun breastfeed"
"Bestnyer org tu turun berat badan dgn breastfeed jer"
"Masa breastfeed xleh nak diet kan?"

Selalu dengar kan... Kellymom.com ada bg guideline macam mana nak diet semasa penyusuan.

Six guidelines for safe dieting during lactation
1.Wait until your baby is two months old before dieting
2.Breastfeed without restriction
3.Eat at least 1500-1800 calories per day
4.Keep weight loss at less than 1.5 pounds per week
5.Decrease the calories gradually
6.Avoid quick-fix solutions

Sumber: http://kellymom.com/nutrition/mothers-diet/mom-weightloss/

Semua sedia maklum BF Mom perlukan lebih kalori sehari dan BF Mom sentiasa lapar dan haus (hehe saya la tu). Tapi tak bermakna kita boleh makan ikut suka. Pengalaman saya anak pertama breastfeed berat tak turun tapi maintain, jeles tengok org lain slim lepas bersalin dan breastfeed. Saya menembun jugak. Bila pikir baik sebabnya lepas pam lepas direct feeding saya mengikut sangat selera makan. Asal lapar jer suka hati makan dalam otak "xper nti lemak tu bakar la sbb breastfeed". Tu betul tapi kalu intake lepas dari sepatutnya mana boleh.

Itu yang saya belajar dari pengalaman, BF mom memang sentiasa lapar dan haus sebab kita ni kilang susu, badan sentiasa bekerja untuk hasilkan susu. Make sense la sentiasa lapar. Tetapi kita yang tuan punya badan kena la bijak,jangan ikutkan nafsu makan tu. Bila rasa lapar kita cari snek yang sihat macam buah-buahan, oat, biskut oat,roti wholemeal. Makan makanan yang sihat dan betul. Dulu saya asal lepas pam mula la carik coklat la, goreng pisang la,roti krim la. Macam mana nak turun berat badan silap2 lagi naik.

Untuk 2nd babies ni dari dalam pantang saya dah mula makan oat,roti wholemeal dan biskut oat disamping makan SET KURUS SHAKLEE (Lecithin,Alfalfa dan ESP) tak nak ulangi kesilapan lama. Alhamdulillah menjadi pemakanan yang sihat menjamin badan yang sihat dan cergas.

Jadi kawan-kawan yang mahu kurus semasa breastfeed ingat "Makan secara bijak bukan ikut nafsu". :D



Tambah susu,susu ibu cair,pekatkan susu,EBM




















0 comment... add one now